Aan de klus - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Aan de klus - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Aan de klus

Blijf op de hoogte en volg Karina

08 Augustus 2017 | Malawi, Blantyre

Vrijdag de schilderdag op de Alemekezekeschool . Even over achten was ik op school zoals gewoonlijk. Alleen Agnes was er en een buurman die kwam helpen. Alle spulletjes stonden netjes uitgestald op de boorden. Die gaan we eerst maar inpakken want anders kunnen we niet schilderen. Toen zag ik dat ze de zwarte cijfers op de muur weggehaald hadden. Ik had met hen besproken dat we schuurpapier nodig zouden hebben om die eerst weg te halen anders zou je ze er vast doorheen zien. Nu bleek dat ze dit alleen met kalk hadden gedaan. Dit is echter zo stoffig dat ik dacht dat de verf dan niet zou houden, want meestal moet iets stofvrij zijn om te schilderen. Dus zijn we eerst met handvegers de muur te lijf gegaan; je stikte bijna in het stof. Ik had m'n vestje voor m'n neus en mond gebonden en zij hun doek. En af en toe naar buiten om een hap frisse lucht. Daarna hebben we maar even gewacht om al het stof te laten dalen. We haalden de emmers met verf te voorschijn en moesten eerst studie maken hoe we die open konden krijgen. Je moest het hele deksel vernielen. We zouden starten met wit. Het bleek erg dunne verf te zijn en ik had het idee dat er niet veel gebeurde. Ik vond ook dat het wit niet echt nodig was op enkele plekken na. Dus zijn we de verf gaan mengen met de blauwe kleurstof. Dit was echter veel te weinig voor deze hoeveelheid verf en ik had het idee dat het zich aan de rand hechtte en niet goed vermengde met de verf. Ik vroeg of er op de markt misschien ook blauw te krijgen was en stuurde hen erop uit om het te halen. Eindelijk kwamen ze terug ; dit was wel goede mengverf. Dus konden we eindelijk beginnen met de klus. Inmiddels was Andrew ook gekomen. Met zijn vijven zijn we bezig geweest. Ik heb alle nauwkeurige klusjes maar op me genomen, want anderen gingen daar zo nonchalant mee om. Ik heb ook de kozijnen meegedaan. Toen er nog veel verf over was, waren ze maar gelijk ook buiten begonnen. Ik dacht dat dit niet kon omdat het verf op waterbasis is en zou liever de andere lokalen binnen doen. Maar ze bleven volhouden dat het zo goed was. Ik ben benieuwd hoe het zich gedraagd in een fikse regenbui. Tegen 12 uur kreeg iedereen wel honger. Maar op vrijdag hebben de kinderen smiddags vrij en wordt er niet gekookt. Gezamenlijk toch besloten nsima, groente en vis klaar te maken. Wat hadden ze een lol toen ze zagen dat ik nsima mee at. Na het eten hebben we het nog af gemaakt en de kwasten en rollers gewassen. Dit gebeurt gewoon buiten op de speelplaats een blauwe stroom loopt nu over de grond. Ik wilde nog alles opruimen en schoonmaken, want overal lagen druppels verf. Maar dit moest niet. Dat gaan ze maandagmorgen vroeg doen voordat de kinderen komen. Woensdag willen we de zwarte onderrand doen. Nu zal ik wel verf kopen op oliebasis, omdat dit ook voor een groot gedeelte buiten moet. Leuk hoor zo,n dagje klussen en het knapt mooi op.
Agnes heeft deze morgen met de kinderen lekker buiten gespeeld. Ze had allerlei potjes en bekertjes meegenomen, waar ze heerlijk mee speelden. Toen ik dat zag was ik er erg blij mee. Ik zei dat het goed was voor hen en dat we dat in Holland ook wel doen. Niets is zo lekker als water en zand. Prompt ging ze om een emmer water en mochten ze dat ook gebruiken om mee te spelen. Ze genoten!!
Zaterdag heb ik besteed om allemaal nieuwe materialen te maken voor de school in Satemwa.
Zondag ben ik weer naar de kerk geweest. Het was nu een stuk minder druk in de kerk. Velen waren voor een weekend naar speciale bijeenkomsten bij Lake Malawi. Ik ben na een poosje naar de zondagschool gegaan. Daar heb ik het verhaal verteld van het huis op de rots en het huis op het zand en ook het lied daarover aangeleerd. Andrew vertaalde mij. We hebben het niet meer in de kerk gezongen omdat er ook veel kinderen niet waren. Na een poosje moest Andrew terug naar de kerk en vroeg of ik de kinderen even bezig kon houden en kreeg een van de oudste jongens als vertaler. Ik heb toen nog maar een paar liedjes gezongen en eentje aangeleerd. Ik was blij toen hij weer terug kwam.
Na de dienst zijn we naar Ndirande gelopen, maar dan dwars door de sloppenwijk. Wat een vieze, nauwe steegjes. Vandaar weer met de minibus terug. Ik was nu al om 2 uur thuis.
Ik vroeg of Andrew morgen ook mee zou gaan naar Satemwa. Toen vertelde hij dat de auto nu echt stuk is, dus dat er nog naar een oplossing gezocht moet worden. Ik zal vanavond als David terug is, bellen en dan hoor ik wat we gaan doen.
Op maandag dus niet naar Satemwa vanwege de kapotte auto. Dus ben ik maar naar de GS school geweest. Cathreen ging voor tien uur al naar huis, zij was zo moe van het weekend.... Smiddags hebben we een huis gevouwen en ingetekend. Het meeste moet je zelf of de juf doen. Je kan merken dat ze weinig doen op dat gebied.
Vandaag, dinsdag heb ik de hele dag geverfd op de Alemekezekeschool. We hebben met zijn drietjes, Shamim, de buurman en ik de andere 2 lokalen aan de binnenkant geverfd. We moesten alleen nog nieuwe verf halen op de markt in Ndirande. Ze wilden me 12.000 voor 5 liter laten betalen, maar in Limbe had ik 4500 betaald. Uiteindelijk werd het 7500. Maar de kwaliteit was stukken beter. Hopelijk kunnen we donderdag de buitenkant af maken.

  • 08 Augustus 2017 - 20:57

    Els:

    hEEEEY kARIN LEUK OM JE VERHALEN WEER TE LEZEN WAT MAAK JE TOCH VEEL MEE IN EEN PAAR WEKEN TIJD EN OM DIT TOCH EEN BEETJE OP PAPIER TE VERWORDEN LUKT JE AARDIG GOED.
    JA EN ZO WORDEN AL JE KWALITEITEN GEBRUIKKT SUPER IS DAT HE.
    GENIET ER NOG MAAR LEKKER VAN WANT DE TIJD VLIEGT VOORBIJ.
    LIEVE GROETJES EN SHALOM EN VREDE.

    DOEIIIII
    eLS

  • 08 Augustus 2017 - 21:04

    Cathrien Vlieger:

    Hoi lieve Karina

    Je hebt je handen wel laten wapperen zeg,ik zie het voor me .Het is maar goed dat jij de nauwkeurige
    werkje deed.lekker klodderen! ze nemen het niet zo nauw als de Hollanders.Maar het knapt zeker wel
    op,en kan het er wel een tijdje tegen.
    Waar haal je toch de energie vandaan? Gods kracht denk ik.Maar voor dat je weer moet reizen neem
    je toch wel een dag rust,he.Je bent al over de helft,verlang je al een beetje naar Goes.Zondag sprak ik Willemijn nog,ik krijg de sleutel dus ik zorg voor een net huis als je thuis komt.
    Met mij gaat het goed.Riet mijn zus is een weekje geweest,Heel gezellig, en lekker gefietst.We hebben hier
    nu veel regen en 20 graden. nou ik wens je heel veel goeds!! en Gods nabijheid bij alles wat je onderneemd

    Dikke knuffel van Cathrien

  • 09 Augustus 2017 - 10:40

    Joke:

    Lief zusje van me. Wat maak je toch veel mee en wat doe je toch veel!
    Ik bewonder je inzet en optimisme! En ook je initiatief. Dat komt ook daar vaak bij jou vandaan.
    Wij hopen dat je veel voldoening ondervindt bij wat je doet. Ook dat je naast de inspanningen veel plezier beleeft met de mensen/kinderen. Dat je over enige tijd weer veilig in Zeeland bij familie en vrienden terugkeert. Gezegend! Ook liefs van mij.

  • 09 Augustus 2017 - 10:41

    Joke:

    Lief zusje van me. Wat maak je toch veel mee en wat doe je toch veel!
    Ik bewonder je inzet en optimisme! En ook je initiatief. Dat komt ook daar vaak bij jou vandaan.
    Wij hopen dat je veel voldoening ondervindt bij wat je doet. Ook dat je naast de inspanningen veel plezier beleeft met de mensen/kinderen. Dat je over enige tijd weer veilig in Zeeland bij familie en vrienden terugkeert. Gezegend! Ook liefs van mij.

  • 10 Augustus 2017 - 18:41

    Janet Lavooij:

    Hallo Karina,
    Leuk die verslagen en de foto's . Ik waan me helemaal in de sferen waarin jij vertoeft hoe kun je het allemaal onthouden. Je houdt toch wel van iedere dag een soort dagboekje bij.
    Je hebt vakantie maar je werkt je drie keer in de rondte en dan soms de kleine irritaties die ik zo tussen de regels doorlees.
    Nou geniet er nog van en zo af en toe ook een pas op de plaats. Want rust is ook belangrijk!
    Groetjes Janet

  • 10 Augustus 2017 - 23:09

    Karien:

    Tjonge, Karina, wat ben je een bezige bij , wat zullen ze blij met jou zijn. Dat je nog tijd overhoudt om je verhalen zo gedetailleerd te typen, petje af hoor. Erg leuk om te lezen. Ik wens je nog een hele goede tijd toe , lieve groet Karien

  • 11 Augustus 2017 - 09:09

    Jooske Crucq:

    Hoi Karina,

    Dank je wel voor je verslag. Leuk om te lezen.
    Het schooltje zal wel opgeknapt zijn met dit kleurtje. Ik begrijp dat het ook nu weer niet allemaal verliep zoals je dat denkt. Hopelijk heb je er veel plezier aan beleefd.
    Ik wens je nog een mooie tijd daar en een goede en veilige terugreis.
    Lieve groeten van Jooske

  • 13 Augustus 2017 - 21:01

    Els:

    Hee Karien heel deze week geenenkel berichtje meer wat jammer.
    Wat gaat de tijd toch super snel je komt alweer bijna naar huis.

    laat je handen nog maar even flink wapperen .
    wat vonden de kinderen van je poppetjes die je hebt mee genomen?
    En al het andere speelgoed?
    Ik zie er naar uit om je verhalen in het echt te horen.

    Groetjes en tot gauw.
    Els

  • 16 Augustus 2017 - 21:25

    Marlies:

    Hoi Karina,
    Bijna tijd om afscheid te nemen en terug te gaan, het zal vermoedelijk gemengde gevoelens opwekken! Wat heb je veel werk verzet, en wat heb je veel gegeven! Ik bewonder je inzet, respect. Ik heb je weinig geschreven, maar wel steeds voor je gebeden, dit zal ik ook voor de terugreis doen. Graag horen we de verhalen ook nog 'live' !
    Liefs,
    Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 31927

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: