Mijn eerste dagen in Malawi - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Malawi - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Malawi

Blijf op de hoogte en volg Karina

28 Juli 2017 | Malawi, Blantyre

De eerste dagen in Malawi.
Na een voorspoedige reis kwam ik vermoeid op het vliegveld aan. Daar stond Wonderful al op mij te wachten. Hij bracht me naar het meisjeshuis. Daar werd ik verwacht door Samantha, de zus van Sevanna en huismoeder aunty. Gelukkig kende ik Samantha nog van 2 jaar geleden. Sevanna zelf is op doktersadvies nog in Zimbabwe.
Er is hier geen wifi. Maar als Samantha thuis is kan ik via haar telefoon als hotspot jullie bereiken.
De eerste avond zaten we al gelijk zonder elektriciteit vanaf 6 uur tot ? Middenin de nacht werd ik wakker en brandde het licht op mijn kamer;-) Ik heb samen met Mikel en Grace, de kinderen van Samantha, gegeten, want Samantha moest plotseling weg. Aunty had eieren en vlees gebakken voor op het brood, het smaakte heerlijk. Daarna ben ik eigenlijk gelijk naar bed gegaan en het klokje rond geslapen. Na een verkwikkende warme douche, stond er een ontbijt voor mij in de keuken. Wat een verwennerij.
Zondag heb ik eerst een poos op de veranda gezeten. Iemand heeft toen een nieuw nummer voor mijn Malawiaanse telefoon gekocht. Ik heb hem opgeladen maar toen ik het kaartje wisselde, deed hij opeens niks meer. Van alles geprobeerd. Maar helaas... Hij is ook zeker al 8 jaar oud... Dus maandag maar om een nieuwe. Helaas ben ik ook al mijn nummers kwijt op een paar na die ik in mijn eigen telefoon heb.
Smiddags vroeg Samantha of ik meeging naar de farm van vrienden samen met haar vriendin en haar man en kinderen . Dat leek me erg leuk. Maar eerst moesten we eten kopen en nog diverse stops onderweg. Zodoende kwamen we pas tegen zessen daaraan, dan is het echter al donker. We hebben slapende koeien wakker gemaakt om ze te kunnen voeren. En hebben we zelf daar ook gegeten. Het was wel 9 uur voor we thuis waren, dat is voor Malawi best laat. De kids allemaal slapend in de auto.
Maandagmorgen op het gemakje opgestaan en eerst naar de shoprite om een telefoon te kopen en om geld te wisselen.
Daarna ben ik met de minibus naar Ndirande gegaan. Ik wilde graag naar de Good Samaritan school, maar ik wist niet meer hoe ik moest lopen. Dus ben ik maar naar de Alemekezekeschool gegaan.daar waren ze erg blij om me te zien. En ik natuurlijk hen ook. Ik heb de eerste lesmaterialen al laten zien. Ook liet juf Esther mij de toetsen zien die de kinderen van standerd 1,2 en 3 hadden gemaakt. Dit was erg bedroevend qua niveau... Misschien kan ik daar met haar nog eens naar kijken.
PFfff...Gelukkig kon ik de terugweg ook weer vinden. Wel spannend hoor zo alleen over straat als je niet zeker bent van de weg. Omdat aunty toch ook voor de kinderen moet koken, kookt ze ook voor mij. Dat is wel lekker hoor, als je na een dag school en veel lopen weer thuis komt.
Voor dinsdag had ik eerst een afspraak met David. Maar ik was al vroeger op school. Juf Cathreen en juf Eddah waren blij me te zien . Er waren nog 2 nieuwe juffrouws : juf Miriam en juf Beauty. De school is in het nieuwe gebouw getrokken . Het ziet er een stuk lichter en ruimer uit. Het andere lokaal is nog niet klaar. Ook de toiletten zijn nog. In aanbouw. Tijdens mijn gesprek met David hebben we het ook over een muur gehad, maar deze moet rond het hele terrein, dus inclusief de kerk. En kost dus ook een flinke duit. Pas als deze muur er is kunnen de kinderen buiten spelen.
De kinderen waren net met cijfers bezig toen ik kwam. Het is wel goed om te zien dat ze niet alleen de rij tot 20 opdreunen , maar nu ook de cijfers door elkaar aanbieden. Ik wil de volgende keer kijken of ze ook weten wat het dan betekent.
De tassen waar ze het materiaal elke keer in meenemen zijn tot op de draad versleten . Dus daar ga ik nieuwe voor kopen. Het betekent in ieder geval dat het gebruikt is..
Zelf ben ik bezig geweest met plaatjes van klein naar groot.
Toch denk ik dat ze het speelgoed niet echt gebruiken. Samen met Eddah heb ik alles uitgezocht en gekeken wat er nog compleet is. Ik heb kinderen laten puzzelen , dit hadden ze nog nooit gedaan terwijl het al een paar jaar daar is. Wat zijn ze trots als ze een cijfer met 3 stukken kunnen maken. Ze blijven enthousiast de puzzeltjes elke keer maken.
Dinsdag hadden we een hele dag en nacht geen elektriciteit , dus een koude douche en eten bij kaarslicht.
Nu blijkt dat ze in de winkel mij een verkeerde oplader verkocht hebben, terwijl deze netjes ingepakt in plastic in een doos zat. Dus ben ik weer 2 dagen zonder telefoon. Op zich ging het goed , maar als er iets opdoet, wat hier in Malawi altijd kan gebeuren , kan je niemand bereiken.
Op de Alemekezekeschool hebben we ook geknutseld. We maakten een poppetje met armen en benen van muizetrapjes . De kinderen vonden het erg leuk. Ik had ook poppen meegenomen , daar waren ze erg blij mee. Maar een van de poppen had geen onderbroek aan. Dus hebben we breinaalden en wol gekocht en is Agnes begonnen met breien.
Op donderdag is er bij thuiskomst geen water meer uit de kraan. Gelukkig hebben ze altijd wel grote emmers met water staan. Maar de wc zonder water is niet zo prettig.... Zo is er dus elke keer wel wat. Er is ook elke keer weer wel een oplossing.
Morgen zie ik hoogstwaarschijnlijk Andrew. Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat.
Komende week hoop ik naar Satemwa te gaan en te kijken hoe het daar gaat.
Doordat mijn WiFi beperkt is, zijn het wat langere verslagen, maar jullie horen binnenkort weer van mij.

  • 28 Juli 2017 - 20:18

    Ank:

    Ha Karina , wat heb je in deze korte tijd weer veel meegemaakt .Heb weer veel bewondering voor dat je alleen op pad bent en het toch altijd weer anders gaat dan je verwacht. Toch zal je ook genieten van de kleine dingen zoals altijd.Fijne tijd daar.

  • 28 Juli 2017 - 21:01

    Marlies:

    Fijn dat je goed bent aan gekomen ! Succes met alles ! En ben benieuwd naar je verhalen !

  • 28 Juli 2017 - 21:08

    Marianne Meesen:

    Hoi Karina, wat een belevenissen weer.Ik wens je een mooie reis, fijne momenten samen, indrukwekkende ervaringen en succes met alles toe.Knap en respect dat je dit allemaal doet, hoor!
    Alle goeds en geniet.

  • 28 Juli 2017 - 21:49

    Annelies:

    Ha Karina, fijn dat je goed bent aangekomen. We hebben genoten van je verslag. Geen onderbroek, dan breien we er toch één. Schitterend. We zien uit naar je volgende belevenissen. Je bent een kanjer. Liefs van Abco en Annelies

  • 28 Juli 2017 - 23:16

    Joke:

    Wat een belevenissen! Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Niet zo maar uit het veld te slaan. Liefs. Joke

  • 29 Juli 2017 - 13:53

    Cathrien Vlieger:

    Hoi, lieve Karina.

    gelukkig een bericht van je,Je reis ook voorspoedig verlopen.maar je bent weer echt in Afrika,altijd wel wat.

    Ik hoop dat je een zegen bent voor de kinderen,en voor ieder die je ontmoet.spannend hoor.!!!

    Ik denk aan je.veel liefs van Cathrien

  • 29 Juli 2017 - 20:25

    Els:

    he Karientje blij om even wat van je te horen.
    Ja je hebt nu weer je voeten op Afrikaanse grond mogen zetten gaaf is dat he.
    Maar de weg ach dat komt van zelf wel weer terug toch?
    als je zelf,s slapen de koeien weet te voeren Ha ha ha ha.
    Maar ik hoop dat je tot je doel mag komen zoals god het bedacht heeft voor je.
    Geniet maar met volle teugen .

    Met een super zonnige warme groet,
    Els

  • 31 Juli 2017 - 10:39

    Tonnie:

    Ha Karina, fijn om je verslag te lezen. Er komt zo weer van alles op je pad ... en totaal onverwachts! Mooi dat je er zo mee om gaat. God is er altijd bij en Hij zal je de weg wijzen. We wensen je veel zegen toe in je werk en ook dat je veel mooie dingen gaat meemaken. Liefs van ons beiden, Addy en Tonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 31930

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: