Satemwa - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Satemwa - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Satemwa

Blijf op de hoogte en volg Karina

19 Juli 2013 | Malawi, Blantyre

Donderdag ben ik met Francis, de broer van Elisabeth, naar Satemwa gereden met de 4wheel drive. Dit heb je wel nodig als je naar dit dorp gaat, want het ligt nogal in de bush. Na ongeveer 2 uur waren wij er. In dit dorp worden nu 33 wezen opgevangen. Tot mijn grote spijt was er geen juf meer en wordt er dus geen onderwijs meer gegeven. De vorige juf was een vrijwilligster en zij is andere dingen gaan doen. De kinderen komen wel in de kerk bij elkaar en spelen dan onder toezicht van de pastor. Ik heb de materialen die ik meegebracht had uitgelegd en Francis was een geweldige tolk en leerkracht. De kinderen genoten van de letters, cijfers, puzzels, maar vooral van het werpspel. Ik heb beloofd om woensdag terug te komen. De kinderen zouden ondertussen flink oefenen op de tangram-puzzel, want die vonden ze erg moeilijk.

Deze week ben ik ook op de nieuwe school van de kerk geweest: de good samaritan school. Ik heb weer eerst gekeken hoe de leerkrachten zelf lesgeven. Ook hier is het alleen nazeggen wat de juf zegt. Hoeveel maanden heeft een jaar? En hoe harder er geschreeuwd wordt hoe beter.. Dus ben ik maar weer begonnen met de kleuren, die ik laat zien aan de hand van nopperblokken. De leerkrachten nemen het geweldig op en zijn blij met de ondersteuning die ze krijgen. Wat op deze school het probleem is, is dat de kinderen niet naar buiten mogen om te spelen. Ze zijn dus van 8.30 tot 15.00/30 binnen. Het zou niet veilig genoeg zijn voor de kleintjes. Misschien kunnen we wel een plan bedenken.

Maar voor elke school geldt dat de kinderen alleen maar gewend zijn
om de juf na te praten en hebben ze niet geleerd om zelf na te denken. Dit is ook voor de leerkrachten een grote omschakeling. Hun lessen zien er allemaal hetzelfde uit. Zelf voor creativiteit moeten ze de tekeningen van de meester natekenen van het bord. Toen er in de pauze een aantal kinderen met klei aan het spelen waren, zei ik dat dat pas creativiteit is, ze gaan zelf bedenken hoe ze een schip, een auto of een mannetje maken.
Al met al is er veel te doen, maar het is mooi werk.

Dit was het weer voor zo ver. Groetjes allemaal en blessings from Malawi. Karina

  • 19 Juli 2013 - 20:01

    Coby:

    Hoi Karina. Wat vreemd in onze ogen het onderwijs daar. Wel mooi dat je er meedenkt met de leraren en dat je nieuwe inzichten over kunt brengen. Mooi werk !!! Geniet van alles war je doet en ziet.

  • 19 Juli 2013 - 21:24

    Jooske:

    Ha Karina,

    Bedankt voor je verslag. Goed om te lezen hoe het daar gaat in het onderwijs. Je krijgt je tijd wel vol denk ik. Fijn om te lzen dat je ervan geniet en dat de leerkrachten en kinderen dat ook doen.
    Hier is het steeds prachtig weer.
    Ik wens je veel succes met je missie.Een mooie tijd daar in Malawi.
    Lieve groeten Jooske

  • 20 Juli 2013 - 00:13

    Ronald:

    Hoi Karina, bedankt voor je verslag. Het was goed om vanavond ruim een uur met elkaar aan de telefoon te hebben bijgepraat. Jammer dat de lijn na ons gebed plat ging....maar het belangrijkste hadden we met elkaar al gedeeld! Het is fijn om de dingen die je hart bewegen te mogen kennen. Blijf elke dag gericht op Zijn hart, dan zal je ook Zijn agenda voor de mensen in Malawi kennen. De veiligste plek om te zijn is in het centrum van Zijn wil! We staan achter je en je bent op de juiste koers! Groet namens Bernardine, het bestuur en mezelf. Ronald

  • 20 Juli 2013 - 11:45

    Joke:

    hallo lief zusje. wat ben je toch goed bezig! het valt niet mee om mensen tot een ander inzicht te brengen; in dit geval een andere manier van lesgeven. voordoen en laten zien hoe het werkt lijkt me inderdaad DE manier. wat is een paar weken dan kort he. mensen vallen daarna snel weer terug op het voor hen vertrouwde. ik vind het fantastisch zoals je hen weet te stimuleren en hoe je manieren bedenkt om met minimale middelen ze een betere methode aan de hand te doen om zich te ontwikkelen.
    pas op jezelf! en veel succes. liefs, joke

  • 20 Juli 2013 - 12:40

    Els:

    Hoi karin ik vind het steeds weer zo gaaf om te lezen hoe je daar aan het genieten ben.
    Het lijkt wordt vervolgt ik ben zo super benieuwd wat god ga doen met jou?
    Geniet nog maar lekker.
    He een knuffel van hier.

    Liefs,
    Els

  • 20 Juli 2013 - 22:43

    Kees :

    Hoi Karien
    goed om te lezen wat je daar allemaal doet en betekent voor de kinderen en de juffen. Fijn dat het goed met je gaat en en kunt laten zien hoe het beter kan of eigenlijk zou moeten. Geniet er van.

  • 24 Juli 2013 - 10:32

    Ellen:

    Hallo Karina, wat leuk al die verslagen van je. En wat kan je goed de ervaringen van hier daar toepassen. Ben erg benieuwd wat God allemaal gaat doen met jouw. Een hele fijne tijd en Gods Zeggen

  • 25 Juli 2013 - 22:40

    Addy:

    Lieve Karina, fijn om je zo te kunnen volgen op je ontdekkingsreis. Heel moedig van je.
    Lukt het allemaal ook met jezelf? Ik denk aan je en bid veel voor je.
    Ik ben weer aan het werk en geniet tussen door van het prachtige weer.
    Zijn de temperaturen bij jou ook al beter? Tot snel horens, een stevige omhelzing van je schoonzus

  • 26 Juli 2013 - 15:23

    Tonnie:

    Ha Karina,
    wat mooi om te lezen wat je daar allemaal doet. Het lijkt me erg mooi, maar ook erg moeilijk werk. Dat kun je je hier toch niet voorstellen dat kinderen niet zelf denken maar alleen nazeggen. Misschien zijn onze kinderen wel eens wat erg zelfbewust maar dat is beter dan zoals het daar blijkbaar is. Als je zou kunnen bereiken dat kinderen meer hun eigen keuzes maken dan heb je iets moois bereikt: Om tot het geloof te komen is toch nodig dat je zelf tot een keuze komt.
    Lieve zus, ik wens je Gods zegen toe op je werk maar ook voor je zelf. De Heer' is je tot Hulp en Sterkte. Ga met Hem. Hartelijke groet van Tonnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 31960

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: