Verjaardag David ..... wordt vervolgd fiets - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Verjaardag David ..... wordt vervolgd fiets - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Verjaardag David ..... wordt vervolgd fiets

Blijf op de hoogte en volg Karina

26 Juli 2013 | Malawi, Blantyre


Afgelopen Maandag was David jarig, maar zondag werd dit al in de kerk gevierd met een speciale dienst. Het eerste gedeelte was gewoon, dit duurt al van 9.00 tot 12.00. Maar daarna gingen we aansluitend door tot 16.00. Eerst kwamen er allerlei koortjes, daarna verschillende getuigenissen en een drama . Toen was het tijd voor de cadeaus, groepjes mensen komen al dansend naar voren met een cadeau hoog in de lucht. Even een flesje fris tussendoor en daarna begonnen de spelletjes. Mannen moesten met een lepel in de mond een ei naar de andere kant van de kerk brengen. Of wie kan er in 3 minuten een flesje cola en een brood naar binnen werken. Dit alles leverde een heleboel gelach op.
Maandag avond ben ik nog met de familie uit eten geweest in een restaurant. Het werd wel erg laat voor Malawianen 23.30 was ik thuis. Dat was dus een kort nachtje want s morgens moet ik al vroeg weer op.


Maandag zou ik met mijn fiets naar de kerk gaan en na schooltijd terug naar de shop. Toen ik bij mijn fiets kwam had iemand mijn ketting weer gemaakt, ik heb geen idee wie. Ik was blij, maar van korte duur, want nu stond hij met een lege achterband. ik klopte aan bij Sevana. Haar man kwam me helpen, maar mijn band bleek lek. Met veel gedoe, 2 messen als bandenlichters en een scherp mes om de band ruw te maken, hebben ze mijn band geplakt. Inmiddels was het al een uur later voor ik weer op de fiets stapte. Ik was nog maar net onderweg of hij was weer plat. Toen ben ik maar met de fiets aan de hand gaan lopen. Smiddags naar de fietsenwinkel gegaan. Het blijkt dat als je een fiets koopt je deze nog helemaal rijklaar moet maken en op alle punten moet checken. Dit doen ze om het goedkoper te maken voor de mensen, dan kunnen ze dat zelf doen. Maar dit was dus met mijn fiets niet of niet goedgedaan, vandaar alle problemen.
De andere dag ben ik hem op gaan halen. Op de terugweg zei ik dat ze me wel op het tankstation af konden zetten, dan zou ik het laatste stukje fietsen. Ik was het terrein nog niet af of mijn band was weer leeg. Iemand van het tankstation heeft hem voor me gemaakt, maar na een testrondje knalde er weer een gat in. Dat heeft hij ook weer voor me gemaakt en ben ik daarna weer naast mijn fiets lopend naar huis gegaan. In het weekend heb ik misschien tijd om een nieuwe binnenband te kopen en de oude gebruik ik dan als velglint.'
Ik benieuwd of ik nog kan fietsen voor ik weer naar Nederland kom.

Verder ben ik deze week veel bezig geweest op de 2 scholen. De dag naar Satemwa ging niet door omdat de auto gemaakt moest worden. Ze hadden gezegd dat ze mij op zouden halen zodra de auto klaar was, gevolg dat ik een hele dag thuis heb gezeten....
Heb de dag dus maar besteedt aan werkbladen maken voor de kinderen. Ik hoop volgende week nog naar Satemwa te gaan.

Groeten allemaal, en tot schrijfs.
Karina

  • 26 Juli 2013 - 20:23

    Bernardine:

    Ha, die Karina,
    Geduld is een schone zaak, hè? Vooral in Malawi!
    En voor auto's en fietsen in Malawi heb je heel veel geduld nodig!
    Maar ik vind dat je het allemaal super goed oppakt, hoor!

    Succes nog even daar en vergeet vooral niet te genieten!
    Wij gaan nu 2 weken op vakantie, maar proberen je reisverslagen ook in Gran Canaria te lezen!

    Groeten,
    Ronald en Bernardine

  • 26 Juli 2013 - 21:21

    Ronald:

    Karina het was fijn om je vandaag nog even aan de telefoon te hebben. Jammer dat je batterij van je mobiel bijna leeg was. Maar goed om te horen en te merken dat je op de juiste plek bent! Be blessed to be a blessing! Groet Ronald

  • 26 Juli 2013 - 21:31

    Jooske:

    HOi Karina,

    Het lijkt me het beste dat je de volgende keer maar een vouwfiets mee neemt in het vliegtuig.
    Verder voor ons leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. Je leert wel geduld en improviseren.
    Leuk dat je zo'n verjaardag in de kerk meemaakt. Je bent de hele zondag onder de pannen.
    Ik wens je veel succes met de fiets en de scholen. Ik lees met pezier je verhalen.
    Lieve groeten Jooske

  • 26 Juli 2013 - 21:53

    Els:

    wat bleef jij toch veel karina alleen al met een fiets.
    zo kom je nog eens ergens en moet je leren vertrouwen.
    ook om te vragen ik zie er naar uit om je weer te zien en je verhalen te horen
    zien hoe god jou aan het kneden is

    knuffel,
    Els

  • 26 Juli 2013 - 22:18

    Joke:

    Hoi Ka,
    Zo,n fiets toch! Die heeft het echt niet naar zijn zin. Misschien moet je hem prijzen i.p.v. verwensen.
    Je blijft er nogal laconiek onder. Het zegt wel vanalles over de maatschappij daar. Plannen zoals je dat bij ons doet is moeilijk. Het lijken me heel hulpvaardige mensen.
    Leuk te horen hoe jullie feest gevierd hebben. Ook hierbij hebben ze de tijd!
    Succes met alles. Liefs, Joke

  • 27 Juli 2013 - 00:06

    Ronald Boomsma:

    Hé Karina, dat met die fiets....dat onderdelen niet aanwezig zijn om het goedkoop te houden....dat heb ik eens met een auto gehad.... (als het mogelijk is kijk dan ff voor de 'uiteg' hiervan op www.facebook.com/partnersinhoop of www.partnersinhoop.nl) Don't give up!

  • 27 Juli 2013 - 10:01

    Willy:

    Wat een gedoe!!! Je hebt wel doorzettingsvermogen nodig in zo'n land zeg; gelukkig is geduld jou wel gegeven maar leuk is anders. In ieder geval heb je straks een koffer vol verhalen waar veel mensen graag naar zullen luisteren.

    Gezegende tijd daar nog he,

    gr,
    Willy

  • 27 Juli 2013 - 12:09

    Floor En Matty:

    Hé dappere held, Hoe is het met je "testfiets"? Wat zijn wij hier in Nederland toch enorm verwend... We waarderen je geduld en creativiteit :) Je bent een schitterend voorbeeld voor de mensen daar èn hier! Ook voor morgen, wensen we je een zeer gezegende zondag, een dag om te vieren :) ! Knuffel Floor en Matty

  • 27 Juli 2013 - 17:05

    Corrie Meijer:

    Hoi Karina,

    Dat is nog een een verjaardag vieren, ik denk dat je veel lol hebt gehad. Misschien is er iemand die een klein vouw fietsje kan doneren voor een volgende keer, of een paar banden sturen. Je hebt wel een verhaal voor later. Ik was eens in Malawi en had een fiets.........................
    Maar al met al een heel gedoe, maar je bent een doorzetter, en die fiets zal rijden.
    Ik wens je veel vreugde en zegen voor de komende tijd.

    liefs,
    Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 32014

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: