Weer een bijzondere dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Weer een bijzondere dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Weer een bijzondere dag

Blijf op de hoogte en volg Karina

29 Juli 2013 | Malawi, Blantyre

Zoals ik al schreef ben ik zondag eerst naar de Engelse dienst geweest. Het is fijn als je een dienst hebt die je helemaal kan volgen. Daarna ben ik naar de zondagsschool gegaan. Daar heb ik het verhaal van Noach laten zien op mijn iPad, hebben we een liedje geleerd over Noach ( zelf vertaald uit het Nederlands) en daarna een plak/teken werkje gemaakt. Kinderen kunnen op een enkele na geen duidelijke tekeningen maken. Ze doen dit dus bijna nooit. Ze vonden het geweldig om te doen.

Vandaag, maandag, ging ik naar de school bij de kerk, maar toen ik er aan kwam kreeg ik een telefoontje van de juf dat er geen school was, want er was een begrafenis. Ik ben toen met 1van de werkers van David,( zijn naam ben ik vergeten) naar de Alemekezekeschool gelopen, dwars door de sloppenwijk van Ndirande. Hij is ook degene die de toiletten gaat maken. Vandaag gaat hij een berekening maken en morgen gaat hij beginnen met graven. En ,s nachts is hij bewaker bij Davids huis. Hoe hij dat allemaal doet??

Op school heb ik de letter p van pus (poes) aangeleerd. Ik wil hen leren dat ze de letters als klanken leren, net als bij ons op school. Want het is me opgevallen dat ik de woorden in het Chichewa kan lezen en schrijven enkel en alleen om dat ik de klanken hoor of lees. Daarna hebben we gekeken naar een verhaaltje van Dikkie Dik en het uitgespeeld. En na de pauze hebben we een poes gemaakt van vouwblaadjes. De meeste kinderen hebben nog nooit een schaar in hun handen gehad of een lijmstift. Ze genoten ervan en ik niet minder.

Na de lunch ben ik naar huis gegaan want ik zou met Sevana naar de stad gaan. Ze zou me helpen met het kopen van spulletjes op de curiosamarkt. Deze keer hadden ze niet veel kleine spulletjes, jammer genoeg.
Sevana wist ook een goede winkel voor schoolbenodigdheden. Daar heb ik ook een flinke slag kunnen slaan: schriften, potloden, schoolbord krijt, ordners, pakken kopieerpapier en wat gummen. Dit kan ik verdelen op de 3 scholen.
Daarna zijn we nog naar de markt geweest. Daar heb ik wat groente voor mijzelf, maar ook fruit voor de kinderen gekocht, zodat ik bowl kan maken om te trakteren als ik deze week voor het laatst op de scholen ben. Eigenlijk wil ik daar nog niet aan denken, want het bevalt me prima hier en er is nog zat te doen. Maar helaas na deze week zit het erop.

Sevana moest nog naar het meisjeshuis, wat onderdeel is van de projecten die zij onder haar hoede heeft. Haar vader is dit project begonnen. In dit huis worden meisjes opgevangen die door hun familie verstoten worden of slecht behandeld, omdat ze denken dat deze meisjes heksen zijn. Witchcraft is een groot probleem in Malawi. Dit vertelde David mij ook al. Het wordt zelfs op de scholen geleerd. Alles wat men niet kan begrijpen wordt gezien als hekserij en vaak zijn kinderen daar de dupe van, zij worden bestempeld als zijnde heks. Er gebeuren dan de meest n verschrikkelijke dingen. Het huis zag er heel goed uit. De meisjes waren nu met vakantie naar huis voor 2 weken.

Zo dat was het weer voor vandaag....

Lieve groeten vanuit Blantyre,
Shalom
karina

  • 29 Juli 2013 - 20:43

    Els:

    hoi lieve karin
    Je bent er echt zoals een vis in het water geniet 100%
    je geeft je gewoon helemaal .
    jij bent tot zegen en wat wordt jij gezegend.
    geniet er nog even van meid.

    liefs
    els

  • 29 Juli 2013 - 21:05

    Joke L.-vD:

    Hoi Karina,
    Met veel verbazing en verwondering lees ik jouw berichten. Wat weet je veel van Malawi en wat doe je er veel in die korte tijd. Daar heb ik bewondering voor. Nog een goede week en ook een goede terugreis! groetjes Joke

  • 29 Juli 2013 - 22:59

    Adinda:

    Hoi Karina,

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen! Ik "hoor" het enthousiasme door je verhalen heen! Ik hoop dat het afscheid mee zal vallen! Ik ben in ieder geval blij dat je over twee weken weer mijn duocollega bent! En ik denk de kinderen van groep 4 ook! Misschien dit jaar een project over Malawi? ;-)
    Geniet van je laatste dagen en een goede terugreis!

    groetjes en zegen, Adinda

  • 29 Juli 2013 - 23:53

    Karien:

    Hoi Karina,
    teruggekomen van vakantie, kan ik eindelijk wat beter al je belevenissen in Malawi lezen en er op reageren. Tjonge, wat beschrijf je dat allemaal levendig, alsof we zo even met je mee kunnen kijken. Weer een hele ervaring, en zal vast weer anders zijn dan de vorige keer. Wat mooi dat je dit met zoveel passie doet, dat klinkt uit al je berichten. Afscheid nemen zal w.s.niet makkelijk zijn, maar het zal vast niet de laatste keer zijn...toch ??? Nog een hele fijne week daar en hopelijk weer veilig en wel in Holland terug. Groet, Karien

  • 30 Juli 2013 - 21:40

    Jooske:

    Hallo Karina,

    Je houdt ons goed op de hoogte. Leuk om te lezen. Wat goed dat je het zo naar je zin hebt daar in Malawi. Geniet nog maar zo lang je daar bent.
    Maar wat een andere wereld dan hier. Dat zul je wel aan den lijve ervaren.
    Ik wens je nog een mooie week en tot schrijfs.
    Lieve groet Jooske
    PS. Ook leuk om de reacties van anderen te lezen.

  • 01 Augustus 2013 - 01:30

    Ronald Boomsma:

    Hoi Karina, een heel goed initiatief van je om die bowl te maken!!! De kinderen, en volwassenen eten in Malawi vaak veel te weinig (gevarieerd) fruit. Omdat het ze niet echt geleerd is. De bananen uitgezonderd. Dus als je fruit “in een nieuw jasje” kunt steken en ze vinden het lekker, dan is de kans groter dat ze kopieergedrag gaan krijgen. Mijn tip is dan wel om alleen fruit wat men op de lokale markt (vaak goedkoop ) kan kopen te gebruiken. Dus geen luxe fruit zoals appels, peren en dergelijke erin te verwerken welke alleen in de luxe supermarkten te verkrijgen zijn! Hel veel plezier en C-gen!

  • 02 Augustus 2013 - 02:15

    Ronald:

    Hoi Karina, die offerte die jij hebt gekregen van Goodwell is prima hoor! De bouw van de toiletten op de Alemekezekeschool in de sloppenwijk Ndirande kan je in werking zetten!

  • 02 Augustus 2013 - 18:53

    Paul :

    Ha Karina,

    Na 3 weken vakantie even de tijd om je berichten te lezen en te reageren voordat je alweer vertrokken bent.
    Je bent er op je plek merk ik. Fantastisch wat je allemaal hebt kunnen doen al lukte niet alles en heb je met tegenslagen te maken en zou je waarschijnlijk nog veel meer willen doen! Maar je hebt weer voor een goede investering gezorgd in de contacten en in daadwerkelijke hulp. Dank aan God. Ik wens je vast een goede terugreis.

    Paul Messelink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 32001

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: