Leuke ontmoetingen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Leuke ontmoetingen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Leuke ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg Karina

10 Augustus 2015 | Malawi, Blantyre

Op vrijdag had Shamim een timmerman besproken want ze wil graag 2 boorden in de klas hebben. Dit zijn altijd hele leuke onderhandelingen. De timmerman had in zijn hoofd een heel ander plaatje dan Shamim en ik hadden, dus met de offerte kwamen we er niet echt uit. Tot ik vertelde dat we alleen planken aan de muur willen hebben met plankdragers. Daarvoor moesten ze eerst naar de markt om een prijsopgave te kunnen maken. Uiteindelijk zijn we er uit gekomen.
Het wandkleed is ook nog niet veel verder. Ik heb wel alle kaartjes gemaakt maar er was geen stof om de zakken van te maken. Dit staat dus op onze to do list van woensdag. Wel hebben we allemaal woorden in het Chichewa bedacht met de klanken van het alfabet. Ik ga deze kaartjes tekenen en schrijven. Ik vind dit erg leuk om te doen en hoop dat het ook gaat werken. En al heb ik niet zo heel veel tekentalent ben ik ik toch trots op het resultaat. Ik ga het gelijk in drievoud maken, zodat de alle scholen het kunnen gebruiken

De school in Satemwa had om alle teachersboeken gevraagd dus ging ik zaterdag vol goeie moed naar een boekwinkel in Blantyre . Ik heb de juiste winkel wel gevonden, maar ze hadden geen enkel boek. Smiddags ben ik met de broer van Fred, William , weer naar de markt in Limbe gegaan en daar hebben we 5 boeken gevonden. En ze hebben beloofd nog verder voor me te zoeken, dus volgende week nog een laatste kans.

Tiyamike zijn Nederlandse vriendin was weer terug samen met een vriendin van haar. We hebben kennis gemaakt ;het is heel leuk om ineens weer even Nederlands te kunnen spreken. Savonds hebben we tot laat bij een kampvuur in de tuin gezeten.

Zondag was het vroeg op, want om 7 uur begint de Engelse dienst in de kerk. Dat betekent dat ik om 6.15 al op een minibus stond te wachten. Maar op zondag rijden er niet zoveel busjes dus ben ik eerst maar een eind gaan lopen, dan word je halverwege wel ergens opgepikt. Ik was om 7.10 in de kerk en ik was de eerste bezoeker. Na deze dienst heb ik buiten gewacht tot de zondagsschool begon. Hier hebben we veel Engelse liedjes gezongen en de rest gebeurde in het Chichewa. Om een uur of 12 gaan we met alle kinderen naar de kerk om het laatste stuk mee te maken, dit duurt echter nog tot 14.00 uur. Na de dienst komt er een jongeman naar me toe en begint een heel gesprek. Zijn vrouw werkt ook in het onderwijs. Later blijkt dat we dezelfde kant op lopen om naar huis te gaan en nodigt hij mij uit om bij hen de lunch te gebruiken. Francis en Faith zijn pas twee maanden getrouwd en wonen in een piepklein huisje van ongeveer 5 bij 4 meter. De helft wordt in beslag genomen door het tweepersoons bed, die ook tevens als bank dient. Faith gaat echter gelijk koken en er wordt een heerlijk bord spaghetti geserveerd. Onderwijl moet ik alle trouwfoto's bekijken en heb ik een heel gesprek met Francis, die vroeger moslim is geweest. Na het eten moet ik echt snel naar huis anders ben ik niet voor donker binnen. Francis brengt me naar de minibus en kan het niet laten deze voor mij te betalen. De minibus stopt echter al voor we op de plaats van bestemming zijn....de benzine is op. Dit had ik vrijdag ook al meegemaakt. Midden op een drukke weg wil de minibus niet meer verder. De chauffeur krijgt het wel te horen, maar de meeste mensen laten het gelaten over zich komen. Toen ging de conducteur hardlopend om een half jerrycannetje diesel. De helft van alle inzittenden stappen uit en gaan op de stoep wachten tot hij terug is. Na circa 10 minuten komt hij terug en kunnen we de reis hervatten.

De laatste dagen heb ik last van een zere keel en een verstopte neus. Dit komt volgens Elizabeth door alle stof en vuil en dat zou goed kunnen want daar krijg je genoeg van binnen.

Dank jullie wel voor alle berichtjes. Dat is heel leuk om te lezen.
Lieve groeten weer uit Blantyre

  • 10 Augustus 2015 - 18:28

    Ellen:

    Dat zijn nog eens andere diensten dan hier in nederland waar ze na twee uur niet weten hoe snel ze naar huis moeten ;-) gaaf zo'n ontmoeting en zo'n gezellige lunch. Fijn dat je zoveel kan betekenen!
    Liefs ellen

  • 10 Augustus 2015 - 20:40

    Jooskecrucq:

    Hey Karina,
    Wat leuk dat je zoveel schrijft over je belevenissen.Fijn dat je contact hebt met anderen,nu je alleen bent.Ik hoop dat je nog wat boeken voor de school vindt,want hoe komen ze er anders aan.
    Vandaag hebben we twee mensen verhuisd.Alles verliep prima.Vanavond was het op tv Zeeland en morgen in de PZC.En vanavond.......vroeg naar bed.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes Jooske.

  • 10 Augustus 2015 - 21:38

    Corrie Meijer:

    Hoi Karina,
    Ik geniet van je verhalen, erg leuk om te lezen dat elke dag weer anders verloopt, en niets vanzelfsprekend is. Je hebt talent om van niets iets te maken, en dat komt je daar goed van pas. Tekeningen bij woordjes maken, het zal er leuk uitzien.
    Ik zegen je met gezondheid.
    Geniet van je tijd daar.

    Lieve groetjes,
    Corrie

  • 10 Augustus 2015 - 21:58

    Willy:

    Hoi Karina,
    Wat een boeiende tijd maak je weer mee; gelukkig ben je niet snel in paniek en anders leer je dat daar wel af. Geduld en veel gezondheid. Gisteren weer kunnen genieten van je lieve kleinkindje.
    Ik zie uit naar je volgende verslagje.
    Groetjes,
    Willy


  • 10 Augustus 2015 - 22:04

    Cathrien:

    Hoi Karina.

    Wat een lange dagen maak je, en lange kerkdiensten !! en dan nog een bus zonder benzine!!! echt Afrika . het lijkt wel of daar meer tijd is als hier. maar wat ben je toch creatief,en wat ben je een zegen!! hopelijk gaat de keelpijn over,en kun je goed slapen. ik bid daar voor.

    Een dikke knuffel,Doei
    Cathrien

  • 11 Augustus 2015 - 07:03

    Krijn:

    Hoi Karina,
    Volgens mij heb je weer een hele boeiende tijd met mooie ontmoetingen en voldoende uitdagingen. Knap hoe je iedere keer weer weet om te gaan met de onverwachte dingen. Dat je in het laatste deel van je reis nog velen tot zegen mag zijn.
    Blessings,
    Krijn

  • 11 Augustus 2015 - 10:41

    Joke:

    Lieve Karina.
    Fijn om je belevenissen te lezen. Enerverend maar ook moet je lijd(leid)zaam je ziel bezitten soms.
    Pas goed op jezelf!! Die smog is zeker ongezond.
    Liefs van ons. Joke

  • 12 Augustus 2015 - 23:08

    Karien:

    Ha Karina,
    moest in een avond al je belevenissen lezen, omdat ik gisteren ben terug gekomen van vakantie. Nou, daar was ik dus wel even mee bezig. Wat maak je daar weer veel mee. boeiend om te lezen. Niks is vanzelfsprekend daar, dat is wel duidelijk, maar jij gaat er met alle gemak mee om. Knap van je ! en dat allemaal in je eentje.
    Hopelijk gaat het beter met je rug! Fijne tijd nog. Vanaf nu kan ik je blogs bij houden.
    Lieve groet, Karien

  • 19 Augustus 2015 - 18:57

    Marianne:

    Hoi Karina,
    Ik wens je nog een laatste goede week toe.
    Kom veilig weer thuis en graag tot ziens op 29 augustus!
    Groetjes Marianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 31981

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: