Mijn 2e week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Mijn 2e week - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Mijn 2e week

Blijf op de hoogte en volg Karina

26 Juli 2018 | Malawi, Blantyre

Zaterdag. Eerst maar eens een beetje uitslapen. Het is nog steeds regenachtig.... Ik heb weinig zin om door de regen om boodschappen. Gelukkig klaart het weer smiddags wat op en kan ik toch om de nodige dingen. Zondag is David jarig, hier wil ik ook een cadeautje voor kopen; dat vind ik nog niet zo makkelijk. Maar uiteindelijk toch gelukt. 

Zondag. Het is gelukkig droog en niet meer zo koud, dus ik kan op mijn sandalen naar de kerk, dat staat wat beter dan bergschoenen en een jurk. 

Het is een vrolijke dag vandaag. Veel mensen dragen een T-shirt met opdruk dat David jarig is. De kinderen van de zondagschool voeren een toneelstukje op van de barmhartige Samaritaan. En er komen extra veel groepen naar voren die iets willen zingen, vaak allemaal in dezelfde kleding. Als mensen het erg mooi vinden komen ze naar voren om geld te strooien. Ik ben m'n oordoppen vergeten.... Tjonge wat een volume en dan nog allerlei toeters en fluitjes erbij .... Na de dienst komen er allerlei groepen dansend naar voren om David een cadeau aan te bieden. Dit was echt van alles... 4 geiten, een kip, een strijkplank een grote taart met foto enz. Na de dienst wordt iedereen getrakteerd op een flesje drinken en een paar boterhammen. Tijdens de zondagschool heb ik een stukje voorgelezen uit een boekje wat ik in de boekwinkel had gevonden over minibusjes. Het is een schaduwverhaal van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Volgende week zal ik verder lezen. Het is pas laat in de middag als Wonderful mij weer thuis afzet. 

Maandag ga ik weer naar de Alemekezekeschool . Na het bijbelverhaal wat ik voorgelezen heb, zijn we het kleurenspel gaan doen. Kinderen vinden de kleuren nog maar lastig. Maar zeker ook luisteren is moeilijk. Je merkt ook dat de juffrouws telkens proberen om het voor te zeggen. Ik geef elke keer aan dat dat niet de bedoeling is. Na de pauze mogen ze puzzelen en met de blokken spelen. Met zijn 4en maken ze 1 inlegpuzzel... Ik heb ook een blokpuzzel meegebracht. Dat is wel erg moeilijk, zelfs de juf heeft er moeite mee. Alleen Praise, de zoon van Shamim kan het. Hij gaat na de vakantie naar standerd 4. Maar kwam nu met zijn moeder mee, omdat hij vakantie heeft. Na de middag breekt de zon door en spelen de kinderen een hele middag buiten. 

Dinsdag. Vandaag weer regen. Maar vandaag gaan we knutselen. We leggen eerst een reeks met kleurenkaartjes. Maar daarna mogen ze een ketting maken met gekleurde rietjes. Zelfs 2 kleuren om en om is nog moeilijk. Maar met wat hulp hier en daar heeft ieder toch een mooie ketting om. Na de lunch is het mooi weer geworden en mogen de kinderen lekker even naar buiten. Dat is voor het eerst . Ze zijn hier bezig om een muur te bouwen rondom kerk en school, zodat de kinderen veilig buiten kunnen spelen. De muur is echter nog niet af, maar er zijn nog al wat volwassenen om op te letten. Dat is dus wel even genieten, na alle dagen binnen. 

Na schooltijd spreek ik met David af dat we morgen naar het dorp gaan waar Elizabeth haar familie woont. 

Als ik terug loop naar huis begin ik te rillen. Thuisgekomen heb ik best flink koorts en hoesten doe ik ook al een poosje. Ik duik maar vroeg m'n bed in met een paracetamol . 

Woensdag. Ik voel me nog niet lekker, maar ik heb geen zin om het uitstapje af te zeggen. Ik hoef op zich niet veel te doen als me lekker rond te laten rijden. Om 10.00 vertrekken we en kopen onderweg nog boodschappen voor Elizabeth d'r familie. Tegen twaalven zijn we er. Haar moeder is erg blij om Elizabeth weer te zien en vindt het bijzonder dat ik er ook weer ben. Ik heb haar al vaker ontmoet. Nadat we hier geluncht hebben met thee en brood gaan we naar de kerk van het dorp. Daar ontmoeten we 3 voorgangers met wie we een gesprek hebben over het opzetten van een nieuwe nurseryschool. Die zal dan in september starten met alleen de ochtenden. Er zijn hier veel kinderen en de dichtst bijzijnde primaryschool is een half uur lopen en is niet te bezoeken als het regent; dan is het te gevaarlijk om de rivier over te steken. Dus de meeste kinderen blijven thuis tot ze 8 jaar oud zijn. Daarna rijden we weer huiswaarts . Daar kruip ik eerst m'n bed weer in om ff te slapen. Na anderhalf uur er toch weer maar uit, want er moet gekookt en voorbereid worden voor morgen. 

Donderdag. Een leuke dag op de Alemekezekeschool . Ook hier hebben we kettingen gemaakt. Sommige kinderen met 3 kleuren, maar dan wel met hulp van een juf. Smiddags kwam Mike, de broer van Shamim. Hij vertelde dat hij bezig was om jeugdkampen te organiseren. Maar spelen met de kleintjes vond hij toch ook erg leuk. Als ik er maandag weer ben, wil hij weer langs komen. 

Thuis heb ik met de buurkinderen ook nog een ketting gemaakt en huismoeder doet weer gezellig mee...

Verder moet ik alvast bedenken wat ik zoal mee moet nemen, want morgen na schooltijd ga ik met het gezin van David en Elizabeth een weekend naar Mulanje. Daar hoor je de volgende keer meer over.

Groeten allemaal.

PS ik voel me al weer een stuk beter. 


  • 26 Juli 2018 - 20:22

    Jooske:

    Hey Karina,
    Leuk om je verslag te lezen.Ik zie het voor me.Fijn dat je opgeknapt bent.Zo'n weekend moet je genieten en fit zijn. Ik zit nu nog buiten, het is 22.00 u.Vandaag en morgen is het extreem warm.En bij jullie meer regen begrijp ik.Volgende week woensdag gaan we the walk of wisdom lopen.Het is dan nog erg warm.Ik neem geen tablet mee.Dus wens ik je nog een mooie tijd in Malawi en een goede terugreis.
    Groetjes Jooske

  • 26 Juli 2018 - 20:35

    Ank :

    Wat een verslag weer. Dat vind ik ook altijd best moedig van je om daar voor te gaan zitten..Wat ga je toch leuk en ontspannen met die kinderen om, en dan steeds weer nieuwe dingen bedenken. Dat is echt een gave die jij gekregen hebt en het ook gebruikt.
    Goed slapen steeds hoor om weer fit te zijn voor de volgende dag.

    Lieve Karina ik hoop dat er nog veel gezellige dagen voor jou

    Met hartelijke groet,
    Ank

  • 26 Juli 2018 - 21:19

    Matty V D S:

    Lieve Karina. Heel fijn je verslag te lezen. Wat ben je toch een kanjer. Je laat je niet tegen houden ook al voel je je niet fit. Heb bewondering voor je. We blijven voor je bidden. Heel veel zegen. Ook als er " taaie momenten" zijn weet dat Hij onder miljoenen jou op het oog heeft. Liefs Jan en Matty

  • 27 Juli 2018 - 13:25

    Klaas & Judith:

    Hoi Karina, Zo ver weg en toch zo dicht bij. Mooi om jouw reis mee te mogen beleven door je verhalen en avonturen heen. Gods zegen in de tijd die je daar mag gebruiken tot Zijn eer. Groetjes, liefs en zegen, Klaas & Judith

  • 27 Juli 2018 - 14:55

    Cathrien Vlieger:

    Lieve Karina.

    Je 2e week al weer,Je beleeft weer heel wat,zeker in de kerk waar ze een geit en kip kado geven.
    Er was nog meer geluid als bij ons in de dienst.maar wat hebben de kinderen nog veel te leren.
    Je bent daar wel op je plek hoor. Ik hoop dat je de rest van de tijd fit blijft en energie hebt.
    IK bid daarvoor,en ik wens je nog veel goede en fijne dagen
    Hier is het 37 graden!!!!! al 2 dagen.De druppels lopen letterlijk van m,n gezicht.

    Tot ziens, Gods bescherming toegewenst.
    liefs Cathrien

  • 28 Juli 2018 - 07:37

    Anja:

    Dag Karina, wat een leuke dingen doe je met de kinderen op school! Mooi om je verslag te volgen. Hier behoorlijk warm, extreem voor Hollandse begrippen. Wij zijn in de koelere uren bezig met inpakken opruimen(garage!!!). En verder wat rustiger aan doen. Ik wen jou nog fijne dagen in Malawi liefs

  • 28 Juli 2018 - 19:29

    Tonnie En Addy:

    Hallo Karina,

    wat mooi om je verhaal te lezen. Je bent heel betrokken bezig met de kinderen op school, zo te zien.
    Fijn dat je weer opgeknapt bent. Lijkt me best lastig als je daar ziek wordt.
    Onze vakantie is weer voorbij (we hebben heerlijk genoten van ons Walcheren (boven 30 graden), het strand, o.a. met onze kleinkinderen en nu begint voor ons het werk in de Walstraat weer, we hebben er zin in.
    We wensen je nog een geode en gezegende tijd in Malawi.

    Liefs, Tonnie en Addy

  • 29 Juli 2018 - 08:33

    Tineke :

    Wat byzonder om je verslag te lezen Een compleet andere wereld en toch ook weer niet, kinderen zijn overal hetzelfde
    Heel veel plezier daar en pas goed op jezelf!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 31933

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: