Week 2 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Karina

07 Augustus 2015 | Malawi, Blantyre

Maandag ben ik weer naar De Alemekezekeschool geweest. Ik ging zoals gewoonlijk met de minibus naar Ndirande . Stopt deze ineens aan het begin van de markt in plaats van aan het eind , dus heb ik de rest maar gelopen.
Ik heb de kinderen vandaag allemaal boontjes in een pan laten tekenen en daarnaast mochten ze zichzelf tekenen. Een stuk of 5 kinderen kunnen een poppetje tekenen, maar de rest is alleen krabbels. Ook hebben we series gelegd met een soort blokjes: rood,geel, rood, geel. De kinderen hebben daar nog best moeite mee; kunnen zomaar een blauwe pakken na een hele rij rood, geel.
Agnes wil graag een soort wandkleed hebben met zakken erop, waar de dag, datum, maand en jaar in kan. Een heel leuk en goed initiatief. Ik zal de kaartjes maken, want ik heb een lamineermachine meegenomen. Agnes zorgt voor de rest. We zullen hem samen in elkaar zetten met naald en draad.
Shamim en Esther hebben de schoolborden nog geverfd. Dit vinden ze altijd erg leuk om te doen.

Ook hadden we vandaag de eerste powercut om 6 uur savonds. Het duurde niet zo heel lang, het duurde wel lang voor het licht weer op volle sterkte scheen. Later op de avond nog een keer. Met het internet wil het ook nog steeds niet lukken. Ik hoop dat Sevanna snel langs komt om een en ander weer in te stellen.

De volgende morgen is er nog geen stroom. Gelukkig hebben ze ook gas, dus kan er toch water gekookt worden voor een bakje koffie. Mijn Malawiaanse telefoon doet niks meer, terwijl ik zeker weet dat de batterij vol is. Dat vind ik wel een probleem, want nu kan ik niemand bereiken als er iets is. Ik zal snel achter een andere aan moeten, waar misschien deze simkaart in past.
Deze morgen ga ik weer naar de school bij de kerk. Juf Cathreen is beter. Dat is wel te merken, het is een stuk rustiger in de klas. Nadat zij begonnen is geeft ze het echter over aan mij. Ook hier laat ik de kinderen series leggen rood geel. En ook hier blijkt dat ze daar veel moeite mee hebben. Cathreen ging daarna de klinkers oefenen. Daar ben ik op in gesprongen door de kinderen hun eerste letter van hun naam te leren en hoe deze klinkt. Dit doen ze op de Alemekezekeschool namelijk ook. En als ze de klanken van de letters kennen, kunnen ze sneller Chichewa leren lezen. Juf Agnes had dit ook geleerd op een studiemiddag. Daar was ik erg blij mee, want ik heb dit al verschillende jaren verteld.
's Avonds heb ik samen met Fred en Tiyamike gegeten. We brachten allemaal wat ingrediënten in en Tiyamike heeft er iets heerlijks van gekookt. Ook de nachtwaker kwam erbij zitten, maar hij had zelf al gekookt. Na het eten hebben we een wedstrijd puzzelen gedaan. Dat levert een boel lol op.

Op woensdag ben ik samen met David naar Satemwa geweest. De nieuwe school is prachtig. 2 ruime lokalen en een toilet. Alleen de vloer is nog van zand, dus dat is wel erg stoffig. De juffrouws zijn erg blij me weer te zien en er is een derde juffrouw aangenomen. Zij willen altijd graag eerst laten zien wat de kinderen allemaal kunnen. Enkele kleuters moeten zichzelf introduceren en zeggen dan een klein gedichtje op. De oudere kinderen moeten naar voren komen en de cijfers van 1 - 10 op het bord schrijven. Daarna is de beurt aan mij. Ik probeer in anderhalf uur zoveel mogelijk uit te leggen van de spullen die ik meegenomen heb en die er al waren. Ondertussen is pastor Mswera het schoolbord aan het verven. Als de kinderen allemaal naar huis zijn vraag ik aan de juf waarmee ik hen nog zou kunnen helpen. Ze willen graag instructieboeken voor leerkrachten, want nu hebben ze alleen 1 leerlingboek per vak per klas. Ik heb beloofd er naar te zoeken; ik hoop dat ik ze kan vinden.

Bij thuiskomst is Sevanna er met haar man en wordt het internet probleem weer opgelost. Zo kan ik alles weer up to date maken.

Lieve groeten Karina

  • 08 Augustus 2015 - 19:26

    Marianne Meesen:

    Hoi Karina,
    Wat maak je een hoop mee! Je verhalen zijn boeiend om te lezen.
    Veel succes en sterkte ook met alles!
    Groetjes van Marianne.

  • 09 Augustus 2015 - 20:09

    Jooske Crucq:

    Hoi Karina,
    Dank je wel voor je verslag.Ik kan mehet allemaal voorstellen,behalve de school in Satemwa.Wat mooi dat het daar zo goed gaat.Heel bijzonder.Ook leuk dat Agnes zo fijn bezig is.Hoe is het in de koffieshop?Ontmoet je er wel eens Nederlanders?Ik hoop dat je er niet alleen bent in de avond en nacht.
    Deze week gaan we met een groep oude mensen verhuizen,naar hun nieuw tehuis.In drie dagen met 12 personen.Zaterdag ga ik fietsen met Els.
    Ik wens je een fijne en vruchtbare week.Groetjes Jooske

  • 09 Augustus 2015 - 20:13

    Ank:

    Wat maak je veel mee en wat los je de dingen ontspannen op. Heb echt bewondering voor je. Lees steeds graag je berichten. Sterkte steeds met alles.

    Lieve groet,
    Ank

  • 10 Augustus 2015 - 18:33

    Ellen:

    Gaaf om te lezen hoe je tot zegen bent maar tussendoor ook zelf gezegend wordt bv door leuke ontmoetingen en doordat leerkrachten blij zijn je weer te zien en je hulp aanvaarden. Tof!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 31930

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: