Afscheid... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Afscheid... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Afscheid...

Blijf op de hoogte en volg Karina

02 Augustus 2013 | Malawi, Blantyre


Gisteren was ik voor het laatst op de school van de kerk. We hebben alle liedjes nog eens herhaald. Daarna heb ik een boek voor gelezen dat het belangrijker is om vrienden te hebben en samen plezier te hebben dan om te winnen. Toen zijn we aan de spelletjes begonnen. Ik had een variant van ezeltje prik gemaakt, een olifant die zijn slurf mist en een oor. Gevolgd door spijker poepen, dat hadden ze nog nooit gedaan. Eierlopen , maar dan met rolletjes ipv eieren. En koekhappen. Dit vonden ze helemaal geweldig. Toen was het alweer tijd voor de lunch.. Na de lunch ben ik begonnen om fruit klaar te maken. Onder tussen zingen en praten we over de kleuren en de namen van het fruit. In 6groepen wordt het fruit genuttigd, nou dat gaat er wel in. Na nog wat limonade komen de ballonnen te voorschijn. Dit maakt het feest compleet. Natuurlijk klappen er al een paar voordat het tijd is om naar huis te gaan, als je dan die beteuterde gezichtjes ziet... Gelukkig is er dan nog een nieuwe.
Deze dag was er ook een jongetje op school die stil in een hoekje op de grond lag. Later begon hij heel hard te huilen. Toen ik vroeg wat of er met hem was vertelde Cathreen dat hij meningitis had , als ik het goed begrepen heb. Cathreen heeft hem een hele tijd gedragen op haar rug. Maar hij werd niet echt stil. Pas na het eten, wat ze hem moest voeren, viel hij weer in slaap. Toen alle kinderen ballonnen hadden gekregen was hij wakker en probeerde ik zijn aandacht te trekken met een ballon, maar hij reageerde er niet op, ook niet op de andere kinderen. Zoiets vind ik wel moeilijk hoor.
Eddah, de andere juf was deze morgen gewoon op school en hielp met alles mee tot ze plotseling om 10.15 naar me toe kwam en zei dat ze weg moest naar een begrafenis. Haar moeder was overleden.... Dan sta je plotseling met een mond vol tanden omdat je dat bij ons niet voor kunt stellen dat je dan gewoon naar je werk gaat en halverwege de morgen naar de begrafenis van je moeder. .. In Malawi is het aan de orde van de dag.....ik heb deze weken wel 6x gehoord dat iemand even weg moest voor een begrafenis.


Deze avond zou ik om 17.00 uur opgehaald worden om afscheid te nemen van de Chitsonga,s. Ik maar wachten... Het werd 18.45, er was een auto naar mij onderweg maar die stond zonder brandstof. En savonds kan je niet zo makkelijk meer halen. Dus moest er eerst een andere auto naar centrum Blantyre rijden om diesel, om vervolgens mij op te pikken en onderweg hebben we de gestrande auto geholpen. Eenmaal aangekomen moest ik eerst uitleg geven over een nieuwe wasmachine. Tot nu toe wasten ze alleen met de hand. Maar er is natuurlijk eerst een wasmachineaansluiting nodig en in dit geval een warme en een koude. En dan natuurlijk nog de afvoer. Wat ik van deze "Afrikaanse " machine begreep, heb ik geprobeerd uit te leggen.
Daarna was het tijd voor het diner. De hele salontafel stond weer vol eten. Speciaal voor mij hadden ze rijst en friet en geen nsima. Na het eten hebben we samen nog gebeden en daarna afscheid van elkaar genomen. Giftina en haar man hebben mij weer thuis gebracht.

Vrijdag is de laatste dag voor de Alemekezekeschool. Bij aankomst is Goodwell al aan het spitten in de grond. Hij maakt een diep gat voor de toiletten, het moet anderhalve meter diep worden. Eerst met de houweel, omdat de grond zo hard is en dan met de schop alles eruit. Hij staat daar met zijn blote voeten in de slik te werken, maar voor hem is dat geen probleem. Daarna zullen ze een vloer leggen van cement en daarop bouwen ze een soort septictank.

Met de kinderen heb ik dezelfde spelletjes gedaan als met de andere. Het was weer genieten van alle blije gezichtjes. De kinderen zongen nog een afscheidslied en ik kreeg van Shamim en Beatrice nog een mooie ketting. Om half 4 loop ik naar huis, met toch wel een beetje naar gevoel, het is weer voorbij.....de tijd is zo snel gegaan.

Blijft dus de zaterdag nog over. Ik heb beloofd om nog naar de toiletten te komen kijken. En ik ga nog even langs de kerk, want er is nog een vrouw die voor mij een rok en een topje heeft laten maken door haar dochter.
Zaterdagavond ben ik door Sevana uitgenodigd voor het diner. Ook al heeft ze 6 familieleden op bezoek. De laatste avond alleen in je huisje is geen goed idee, volgens haar. En daar kon ze wel eens gelijk in hebben.

De volgende keer dat ik schrijf zal waarschijnlijk uit Nederland zijn, tenzij er nog heel bijzondere dingen gebeuren.

Lieve groeten allemaal en tot spoedig!!!
Karina

  • 02 Augustus 2013 - 19:24

    Karien:

    Goeie vlucht(en?) naar huis, Karina! Tot snel!

  • 02 Augustus 2013 - 19:34

    Els:

    Ja karina nu komt na een fijne tijd weer een tijd om afscheid te nemen
    ,, los te laten,, ik zend je maar papieren zakdoekjes.
    He ik wens je heel veel sterkte met de laatste paar dagen geniet er ook van!!!

    liefs,
    Els

  • 02 Augustus 2013 - 19:43

    Joke Ruijsink:

    Lieve Karina,

    Met veel belangstelling je verhalen gelezen en het is zo herkenbaar !
    Wat bijzonder dat jij daar weer zo kon zijn.......God's hart uitleven.
    Sterkte met het afscheid, zal lastig zijn om de overstap te maken maar Hij is bij je en zal je helpen !

    Zegen en liefs,
    Joke Ruijsink.

  • 02 Augustus 2013 - 20:35

    Esther:

    Hallo Karina,

    ik hoop dat je alles goed achter kan laten en goed los kan laten. Want zoals het klinkt, was je als een vis in het water daar. ik hoop je valt niet in het niets of in een zwart gat. Als je terug ben bel gerust als je behoefde hebt om je verhalen te vertellen of voor de gemeenschap!
    Wees zeker ervan: God blijft daar en gaat ook met jou terug!
    Goede terugreis en vlucht!

    groetjes Esther


  • 02 Augustus 2013 - 21:33

    Jooske:

    Ha Karina,

    Weer bedankt voor je mooi verslag. Vanuit Nederland wens ik je een goede thuisreis. We horen of lezen het wel wanneer je aangekomen bent.Je kunt in ieder geval terugkijken op een mooie en nuttige tijd in Malawi.

    Groetjes Jookse

  • 02 Augustus 2013 - 21:55

    Corrie Meijer:


    Lieve Karina,

    Wat een verhalen, wat een belevenis. Als een vis ben je in het water, Ik zie het voor me, al die blije gezichtjes, maar ook die van jou als je naar die snoetjes kijkt.
    Ik wens je nog veel plezier de laatste uren.
    Goede reis en tot gauw.
    Correi

  • 03 Augustus 2013 - 00:16

    Ronald En Bernardine:

    Hoi Karina, wat vliegt de tijd toch hé!
    Bedankt voor al je verslagen. Zo was het mogelijk om specifiek voor je te blijven bidden. We zien weer naar je uit! Jij hebt de mensen in Malawi weer verreikt door jouw aanwezigheid en weer Hoop terug te brengen. Je bent een echte partner in Hoop! Goede reis terug. De Boomsmaatjes

  • 03 Augustus 2013 - 10:03

    Joke:

    Lief zusje,
    Dank voor al je verhalen; ze waren beeldend. Goeie reis terug en we zie/sprekenn elkaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 31946

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: