Vervolg alemekezekeschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Vervolg alemekezekeschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Vervolg alemekezekeschool

Door: karinad

Blijf op de hoogte en volg Karina

13 Augustus 2010 | Malawi, Blantyre

Vervolg alemekezekeschool

Ik ben nu een paar keer op school geweest, maar meestal pas laat in de morgen.
Andrew en ik hebben 3 schoolborden geverfd. Shameem vond het prachtig om mee te helpen. Maandag kunnen de nieuwe borden in gebruik genomen worden. De klas van de meester is dan niet meer op school, want zij hebben vrijdag vakantie gekregen voor een maand. De kleuters blijven wel naar school komen. Zij hebben later pas vrij.
Toen de kinderen buiten aan het spelen waren, zag ik een meisje touwtje springen met een sliert van een of andere plant. Ik heb toen een springtouw gepakt, maar dat bleek voor deze leeftijd te moeilijk. Toen hebben we maar hoogspringen geoefend.
De ballen waren een groter succes. Ze hebben er veel plezier mee.


Vanaf maandag zal ik een paar lessen geven om de leerkrachten te laten zien hoe wij in Holland lesgeven. Zij willen dat heel graag zien. Ik ben dus ijverig doppen van flessen aan het sparen om de kinderen te laten tellen en ze te laten ervaren wat 3 of 5 is. Voor de jongste kinderen kwam ik in een winkel een inlegpuzzel tegen; die mogen ze in kleine groepjes eens proberen te maken. Voor de oudere kinderen had ik een puzzel mee genomen van de letters.
Ik ben benieuwd wat er van komt.
Mijn plan voor de komende tijd is om ’s morgens op school te zijn tot de lunch en ’s middags andere dingen te doen. De kleuters hebben dan ook geen les meer; ze zijn moe en slapen of spelen wat. De komende week zal Mathew met me mee gaan.


Maandag: na de opening, die altijd buiten plaatsvindt samen met de andere klassen, was het mijn beurt. Ik ben begonnen met welke dag het vandaag is. Zoals ik had verwacht, kennen ze de hele rij uit hun hoofd, maar hebben geen idee wat het betekend. Aan de wand hangt een papier met alle dagen van de week; ik heb nu een knijper bij de dag van vandaag gedaan. Wat is het morgen en wat was het gisteren. Dit gaan we elke dag herhalen.
Daarna zijn we bezig gegaan met kleuren. Hier eigenlijk het zelfde verhaal; de kinderen weten 4 kleuren van een plaat aan de muur, maar weten niet welke kleur hun broek heeft. Er valt dus heel veel te doen en de leerkrachten vinden het prachtig om te zien en doen actief mee. Na schooltijd ben ik naar Blantyre geweest en daar ook een grote winkel bezocht. Ik heb 2 emmertjes met een soort duplo gekocht en een soort puzzel ( ei-kuiken-kip,,vuil-wassen-schoon) Ook kwam ik een boek met Bijbelverhalen voor kinderen tegen en verder een pak printpapier, een plakstift en een dikke zwarte stift. Dit soort spullen zijn wel erg duur in Malawi; je zou dan even een Action om de hoek willen hebben.
De andere dag heb ik het verhaal van de torenbouw van Babel verteld, zo goed en zo kwaad als dat gaat in mijn gebroken Engels. Ik kon zo duidelijk uitleggen waarom wij elkaar niet verstaan. Toen heb ik ook de duplo geïntroduceerd door een toren te bouwen. Eind van de morgen mochten ze met de blokken spelen. Heel veel kinderen weten niet hoe dit moet, en komen met hun handen vol blokken naar me toe en ik moet er dan iets van maken. Ze genieten er wel heel erg van.

Dinsdagmiddag ben ik na de lunch naar Shyreen gegaan. Ze heeft een zoon Jonas die spastisch is. Hij heeft altijd op de Alemekezekeschool gezeten; dit ging altijd goed. Maar nu die school vanwege de slechte huisvesting gesloten is, moest Jonas naar een andere school. Deze school is veel groter en de leerkracht heeft niet die extra tijd voor hem die hij nodig heeft. Hij kan namelijk wel schrijven maar dat gaat heel langzaam en met grote letters. Hij kan dus het tempo van de anderen niet bijhouden en wordt soms het bord alweer uitgeveegd terwijl hij nog niet klaar is. Ik wilde graag zijn school ook bezoeken om dit probleem met de leerkracht te bespreken, maar de kinderen hebben vakantie tot 6 september. Moeder zal nu toch zelf met de leerkracht moeten spreken en vragen of Jonas misschien aangepaste stof kan krijgen. Hij zit al in standard 7, dus de een na laatste klas van de primaryschool en het zou erg zijn als hij om deze reden de school niet af kan maken.


Woensdag was een hele koude dag, het regent en waait, het lijkt wel herfst. De straten, behalve de enkele asfaltwegen die er zijn, veranderen in modderwegen. De mensen lopen erbij of het dik winter is. Deze dag zijn er om 9 uur 3 kinderen op school en tegen 10 uur tien kinderen. De anderen blijven thuis vanwege het slechte weer. Met deze 10 kinderen gaan we dan maar beginnen. Het geeft wel de mogelijkheid om een werkje te maken. We scheuren en plakken een boom en schrijven er de t van tree bij. Het is weer een hele gebeurtenis voor de kinderen.

Woesdagmiddag ben ik naar de vrouwenbijeenkomst geweest van de kerk. Ik heb daar voor de vrouwen gesproken. Voor de rest is de hele middag in het Chechewa. We hebben ook veel gezongen en dat is altijd leuk met allerlei bewegingen erbij.



Groetjes, Karina






  • 13 Augustus 2010 - 13:53

    Je Broer Peter:

    Mooie verhalen, Anne Marije heeft gelijk als ze zegt dat jij allerlei avonturen aan het beleven bent.
    Nog 2 weken en dan kom je al weer terug, ben benieuwd naar wat nog komen gaat en blijf je verslagen en foto's volgen. Fijn dat je me zo op de hoogte houdt. Pas goed op jezelf en ik hoop snel meer van je te horen.

    liefs Peter

  • 13 Augustus 2010 - 14:12

    Joke:

    Hoi Karientje,je hebt het behoorlijk druk daar! mooi dat je de kids dingen bij kunt brengen en wat gaat het anders dan bij ons he. De foto's geven en goeie indruk. Veel succes en hou ons op de hoogte. liefs van Frits en Joke

  • 13 Augustus 2010 - 17:21

    Corrie Meijer:

    Lieve Karina,

    wat leuk dat je voor vrouwen hebt gesproken, nog wel geen Aglow vrouwen, maar wel vrouwen. Ik zou heel graag om een hoekje willen kijken.
    Veel zegen , veel vreugde.
    Liefs Corrie

  • 15 Augustus 2010 - 14:03

    Paul:

    Hoi Karina,

    Net terug van vakantie lees ik je verslagen. Je hebt al het een en ander kunnen doen, bent goed op weg lijkt me. Fijn! Ik hoop dat je veel zegenrijke dingen kunt doen en zult ervaren. Gods zegen! We bidden voor je.

    Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Malawi here I come

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2010

Thuis

24 Augustus 2010

Laatste bericht uit Malawi

18 Augustus 2010

Huis-tuin-en keukenverhalen

18 Augustus 2010

Zaterdag tot maandag

13 Augustus 2010

Vervolg alemekezekeschool
Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 32003

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: