De Alemekezekeschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu De Alemekezekeschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

De Alemekezekeschool

Door: karinad

Blijf op de hoogte en volg Karina

09 Augustus 2010 | Malawi, Blantyre

De alemekezekeschool

Vandaag voor het eerst een bezoek gebracht aan de school. Andrew gaat met me mee als tolk en assistent. Hij blijkt ook een goed leraar te zijn. Dat moet ook wel want hij zorgt in zijn eentje voor alle kinderen van de kerk in de leeftijd van 3 tot 12.
Via een nauw gangetje komen we bij de school; het is een bijzonder klein gebouw. In een ruimte van ongeveer 5 bij 5 zitten 26 kinderen op een verhoging op matten op de grond. In de hoek staat een soort bureautje, het enige meubilair. Aan de wanden hangen platen met letters, het lichaam, soorten fruit, wat afbeeldingen van gezinssituaties. Op de achterwand papieren met de dagen van de week, de seizoenen, de maanden, de vormen en 4 kleuren. De kinderen moeten deze woorden in het Engels leren. Aan het plafond hangen wat afbeeldingen van een kat, een hart, wat sommen enz.
De leerkrachten en de kinderen hebben geen materiaal om mee te werken of te spelen, op een enkel boek na. Aan een van de wanden hangt nog een klein kastje. Hierin zitten de leerstofboeken voor de leerkrachten van de hogere groepen. Maar momenteel wordt daar geen les gegeven, omdat de overheid het gebouw heeft afgekeurd. Ook zijn er in het minuscuul kleine keukentje een aantal bankjes opgeslagen. Dit zijn een soort gymbankjes en zijn bedoeld voor de oudere kinderen om op te zitten.
Het toilet is buiten. Er is een vierkante meter grond afgeschermd met wat plastic, that‘s it.
Als de kinderen buiten mogen spelen is er een zanderig stuk grond en daarnaast een stuk verwilderde grond. Aan de zijkant loopt een soort slootje waar allerlei troep in ligt. Als het de regentijd is, is dit een wild stromend riviertje dat wel 1 meter hoog kan worden.

Als ik binnen stap kijken 26 paar oogjes mij nieuwsgierig aan. Een klein kind begint te huilen; het heeft nog nooit een blanke gezien en is bang. Er zijn vandaag 2 juffen in de klas; het hoofd van de school,Esther en Shameem, de klassejuf.
Ze vragen gelijk of ik les wil geven. Als ik zeg dat ik eerst eens wil kijken, gaan ze wat liedjes zingen. Daarna gaan ze naar buiten om wat kringspelletjes te doen. Ze vinden het helemaal geweldig als ik ook mee doe. Ze spelen een soort zakdoekje leggen. Na een poosje komen er ook een paar grotere kinderen bij. Het zijn de kinderen uit de volgende klas. Zij hebben een meester. Deze kinderen gaan nu naar huis, de kleuters blijven op school eten. Eerst maken ze een lange rij en om de beurt krijgen ze een kommetje water over hun handen gegoten. Dan gaan ze weer binnen zitten op hun mat. Daar krijgen ze allemaal een bordje met rijst en wat boontjes. Na het eten moeten ze weer naar buiten zodat de klas schoon gemaakt kan worden.
De kinderen spelen nu wat op het plein. De jongens trekken 1 schoen uit en spelen dat het een auto is. Anderen tekenen met een stokje wat in het zand. Tegen drieën moeten ze naar binnen en moeten ze verplicht slapen op hun mat.
Daarna vertelt Andrew hen nog enkele verhaaltjes. Vanaf deze tijd kunnen de kinderen opgehaald worden.

Ondertussen heb ik wat kunnen spreken met het hoofd van de school. Ik begin ook een deel van mijn spullen uit te pakken: potloden, puntenslijpers, pennen, schriftjes, een puzzel, schoolbordkrijt en wat opblaasballen. Ze zijn er zo blij mee. Kijk maar op de foto.

Ik ben nu een paar keer op school geweest, maar meestal pas laat in de morgen.
Andrew en ik hebben 3 schoolborden geverfd. Shameem vond het prachtig om mee te helpen. Maandag kunnen de nieuwe borden in gebruik genomen worden. De klas van de meester is dan niet meer op school, want zij hebben vrijdag vakantie gekregen voor een maand. De kleuters blijven wel naar school komen. Zij hebben later pas vrij.
Toen de kinderen buiten aan het spelen waren, zag ik een meisje touwtje springen met een sliert van een of andere plant. Ik heb toen een springtouw gepakt, maar dat bleek voor deze leeftijd te moeilijk. Toen hebben we maar hoogspringen geoefend.
De ballen waren een groter succes. Ze hebben er veel plezier mee.

Vanaf maandag zal ik een paar lessen geven om de leerkrachten te laten zien hoe wij in Holland lesgeven. Zij willen dat heel graag zien. Ik ben dus ijverig doppen van flessen aan het sparen om de kinderen te laten tellen en ze te laten ervaren wat 3 of 5 is. Voor de jongste kinderen kwam ik in een winkel een inlegpuzzel tegen; die mogen ze in kleine groepjes eens proberen te maken. Voor de oudere kinderen had ik een puzzel mee genomen van de letters.
Ik ben benieuwd wat er van komt.
Mijn plan voor de komende tijd is om ’s morgens op school te zijn tot de lunch en ’s middags andere dingen te doen. De kleuters hebben dan ook geen les meer; ze zijn moe en slapen of spelen wat.

Tot zo ver weer...
Ik dank jullie voor alle gebeden voor een goede reis en mijn verblijf hier.

Lieve groeten en shalom

Karina

• 09 Augustus 2010 - 15:27

Ronald Boomsma:

Fijn hoor Karina, dat het allemaal een beetje begint te lopen zo. Ik geloof dat je nu al tot zegen bent voor Shamim en de kinderen.

Ook tof dat Andrew zo als gids/tolk steeds met je mee kan. Het is een lieve jongen dus dat zit wel snor. Doe hem maar de groeten van me en zeg hem maar dat ik trots op hem ben dat hij jou zo helpt!

Ik hoop dat je lesgeven van vandaag(maandag) goed is gegaan en dat je wat hebt kunnen toevoegen. Goed dat je met flessendoppen werkt, houd het inderdaad zo eenvoudig mogelijk voor ze zodat ze het kunnen voortzetten als je straks weer weg bent!

Karina je bent een kanjer! Ik bid je Gods zegen, wijsheid en creativiteit verder toe.

Be blessed to be a blessing. Ronald

• 10 Augustus 2010 - 07:25

Krijn Verhage:

Hoi Karina,
    Dank voor je eerste eigen verslagen.Door de eigen ervaring van een paar maanden geleden, zag ik het tijdens het lezen ook voor me. Fijn dat het goed gaat en dat je ook uit kunt stappen om de mensen en kinderen te dienen en tot zegen te zijn. Vanmorgen hebben we tijdens het gebedsuur ook voor je gebeden.
    Wil je de groeten doen aan pastor David en Elisabeth van mij?
    Blessings,
    Krijn.

• 10 Augustus 2010 - 16:45

Joke:

Hoi zusje van me.Wat maak je veel mee!Leuk om alles te lezen. Ja, dat is wel op jouwlijf geschreven om ze getalsbegrip bij te brengen. Succes! We denken veel aan je en wensen je heel veel goeds, liefs, Frits en Joke

• 11 Augustus 2010 - 09:37

Els:

Hoi Karina,

Wat is dat leuk om je eigen ervaringen te lezen en de foto’s te zien. Ook de foto van de tomaten in de kofferbak van de auto.

Ik las Spreuken 11:25 in de NIV:
    A generous man (woman) will prosper;
    he (she) who refreshes others will himself (herself) be refreshed.

We wensen je toe dat je in Malawi heerlijk verfrist word.

Liefs en groetjes van Els
    en van Dingeman

• 11 Augustus 2010 - 19:06

Leonie:

Lieve Karina,

Wat een geweldige verhalen.
    Overweldigend is een beter woord.
    Wat moet jij veel indrukken krijgen op een dag zeg.
    Ik hoorde de verhalen van Wil en kom hier ook maar eens een kijkje nemen.
    Die foto's spreken boekdelen, prachtig.
    Veel suc6 daar nog, en hopelijk nemen ze veel van je over, zodat ze een goeie basis krijgen op school.

Veel liefs van Leonie

• 11 Augustus 2010 - 20:02

Corrie Meijer:

Hoi lieve Karina.

We zijn vanmiddag thuis gekomen van vakantie. Ik heb vaak aan je gedacht, hoe zou het met Karina zijn. Ik heb net de verslagen gelezen, en mijn indruk is dat je bent als een vis in het water. geweldig om alles te lezen en te bekijken. geweldig.
    Veel zegen, veel vreugde.
    liefs Corrie