Questhouse - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Questhouse - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Questhouse

Blijf op de hoogte en volg Karina

19 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Vandaag iets over ons guesthouse. Bij aankomst had Sevana gezegd hoe we de gijser moesten bedienen zodat we lekker konden badderen. Toen ik echter op een morgen een lekker warm bad wilde nemen, stopte de kraan opeens. Er was maar een laagje water van 3/4 cm. En we moesten wat op de stop verzinnen, want die was te klein. 1van de meisjes had al gezegd dat we er een zakje tussen moesten doen. Maar de stop kwam toch elke keer naar boven. Dit was dus een kort badritueel. De volgende dag ging Jooske in bad. Om de stop op zijn plaats te houden hebben we maar de zwaarste pan gezocht die we konden vinden, een beetje vreemd gezicht, met een grote steelpan in bad, maar het hielp en er kwam voldoende water. Vanmorgen ging ik ook op deze wijze in bad en liet het warme water stromen. Toen dit te heet was deed ik er wat koud bij........oei allemaal bruin water kwam eruit. Ik heb me er toch maar lekker in gewassen. Vandaag hebben we een grotere stop gekregen en er met Sevana hartelijk om gelachen, dit is Afrika.

Toen we vrijdag uit school kwamen, gingen we een bakje koffie drinken. Maar toen we zagen dat iedereen buiten zat gingen we bij hen zitten. Na de begroeting viel er een stilte, want de huismoeder spreekt geen Engels, behalve goodmorning en wij geen Chichewa, behalve muli bwanji. Nog eens wat geprobeerd en wat koekjes gedeeld. Totdat ik opeens zag dat een van de kleinere meisjes met een touwtje zat te spelen. Daar ken ik ook verschillende spelletjes mee. Dus we hebben een nieuw bolletje touw gehaald en maakten nieuwe touwtjes om mee te spelen. De oudere meisjes en Thabita kwamen er ook bij. Toen was het ijs gebroken en hebben we meer dan een uur lol gemaakt rondom de touwtjes.

Vanmorgen zijn we samen met Thabita naar de markt in Limbe geweest. Het was een hele ervaring, zeker voor Jooske die dit voor de eerste keer meemaakt. Het is een opeen stapeling van producten , stapels 2-dehands schoenen, kleren, beha's, radioattributen, enz. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er. Jooske heeft er een mooie Afrikaanse doek gekocht en voor de rest wat attributen voor school. Als laatste namen we onze groenten voor de hele week mee. Dit ligt allemaal in porties opgestapeld en koop je dus per stapeltje. omgerekend in euro's hebben we voor anderhalve euro spinazie, wortelen, boontjes, uien en tomaten gekocht.
Toen we terug waren en net onze lunch hadden klaar gemaakt vroeg de huismoeder of we nsima mee wilden eten. Dus Jooske heeft haar eerste hapjes genuttigd van het volksvoedsel. Samen met wat bruine bonen is het goed te eten.
Savonds hebben we toch nog maar een lekker Hollands potje gekookt: aardappelen, spinazie en vlees , heerlijk.

Groetjes van Jooske en Karina

• 19 Juli 2014 - 22:35

Ronald Boomsma:

Een ligbad...lekker luxe dames. En die pan in bad.... als je nu echt zo smerig bent voordat je in bad gaat, dan kan je er gelukkig direct soep van koken :-)

• 20 Juli 2014 - 08:10

Krijn Verhage:

Hoi Karina en Jooske,
    Leuk om zo jullie eerste nieuwe, ook herkenbare, ervaringen van de eerste week te lezen. Mooi wat je kunnen doen en bovenal kunnen betekenen door wie jullie zijn. Laat je blijven verrassen door de onverwachte dingen.
    Shalom, Krijn Verhage

• 20 Juli 2014 - 22:31

Floor En Matty:

Hey lieve dappere helden!
    We lezen jullie reisverslag van uit onze luxe Nederland.
    Leuk hoor dat je er zo positief in staan. Je bent er echt voor hen en niet voor een leuke vakantie.
    We genieten van de verslagen en de foto´s met zoveel leuke snoetjes, en de typische Afrikaanse markt.
    Zijn dat haarnetjes of broodmandjes :-) in dat kraampje?
    Zegen van de Heer, knuffel van ons.

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Totaal aantal bezoekers 31975