Zondag en maandag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Zondag en maandag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Zondag en maandag

Blijf op de hoogte en volg Karina

21 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Op zondag zijn we naar de kerk gegaan, om 9.30 zou de kerk beginnen, dus gingen we even over 8 weg en namen de minibus naar Blantyre. Daar overstappen op de bus naar machinjiriroad. Ik betaalde de chauffeur zoals de vorige keer, maar hij was het er niet mee eens en wilde meer geld. Ik zei dat ik altijd zoveel betaalde....maar het mocht niet baten, we moesten 250 MK betalen Inplaats van 150 per persoon. Dit maar gedaan.... In de kerk mochten we voorin zitten. Voorlopig waren ze nog met de bijbelstudie bezig en begon de echte dienst pas even over tienen. Eerst komen er allerlei koortjes op, de jeugd, de mannen, de vrouwen, en de kinderen. Toen de kinderen van de zondagsschool mochten kwam ook opeens Jonas al dansend op. Jonas is een gehandicapte jongen. Het was zo ontroerend .....hij kreeg een big hand ( groot applaus) . Daarna is er een tijd van collecte, iedereen brengt zijn aandeel naar voren onder het zingen van liederen. Na nog wat andere mededelingen enz. komt tegen 12 uur de preek. 13.45 is de dienst afgelopen. Maar vandaag wordt de verjaardag van de pastor gevierd, dus kwamen er elke keer groepjes mensen naar voren om hem een cadeau te geven en te feliciteren. Tot slot wordt er getrakteerd op een flesje drinken en 2 boterhammen. Het is 15.15 voor we weer naar huis gaan. Andrew , een zoon van David en Elizabeth zal ons op komen zoeken, nadat hij eerst bij een van de zieke kinderen is langs gegaan. Hij is nog eerder bij het huis dan wij met de minibus. Want we konden even de weg terug niet goed vinden. Op de terugweg moesten we ook al meer betalen dan anders, zouden dit zondagse prijzen zijn;-)

Voor maandag stond een bezoek aan Satemwa op de planning. David en Elizabeth zouden met ons meegaan. Met een vertraging van 3kwartier zijn we vertrokken. We hebben genoten van het mooie landschap, de theeplantages, de bergen en de mensen onderweg. We werden vriendelijk ontvangen door de pastor en de 2 leerkrachten en natuurlijk de kinderen. Ze wilden ons eerst laten zien wat ze allemaal al hadden geleerd. Het was geweldig wat hier in een jaar tijd is gepresteerd. Ik werd prettig verrast door wat de kinderen allemaal konden. Ze moesten zichzelf presenteren in het Engels en allerlei dingen opzeggen. Daarna haalden ze het schoolbord naar binnen en moesten ze cijfers en hun naam schrijven.
Tijdens het eten en de thee voor de kinderen heb ik enkele spelletjes uitgelegd aan de juffrouws. Ook mochten enkele kinderen schrijven met een stift op een werkblad in een plastic hoes. Dit om te laten zien dat ze deze elke keer opnieuw kunnen gebruiken, want je kunt dit wissen.
De kinderen waren al moe en moesten naar huis. Onze dag zat er dus snel weer op, maar volgende week maandag gaan we weer hier naar toe. Dan kunnen we verder uitleggen hoe de spelletjes werken en nieuwe ideeën geven voor lessen. Ik heb er het volste vertrouwen in met deze 2 leerkrachten. Deze school doet veel schoolser aan dan de andere 2. Er heerst orde en rust. Ik heb hen een groot compliment gegeven voor hun werk.
Het waren weer 2 dagen vol indrukken. We genieten enorm van alles wat we meemaken.
Bedankt voor alle leuke reacties op de blog. Dat is erg leuk om te lezen en heel fijn om te weten dat er zoveel mensen met ons meeleven.
Pitani bwino. ...alle goeds
Jooske en Karina

• 21 Juli 2014 - 21:59

Karien:

Ha Karina en Jooske,
    Jullie zondag was dus goed besteed, da' s even wat anders dan een uurtje en weer naar huis...wat fijn, dat je nu met eigen ogen kon zien wat de leerkrachten gedaan hebben met jullie tips en adviezen. Deze week ga ik zelf op vakantie, dan zal ik jullie verslagen niet precies meer bij kunnen houden. Maar wens jullie verder een hele zinvolle en mooie tijd toe, geniet ervan, dames! Groet van Karien

• 21 Juli 2014 - 22:36

Floor En Matty:

Wat een heerlijke viering, zo'n zondagse dienst!
    Om een voorbeeld aan te nemen!
    Op school zullen ze wel heel "rijk" zijn met jullie!
    Fijn, dat je zo genieten van alles wat je meemaken.
    Dat proberen wij hier ook te doen :)
    Zegen van de Heer en knuffel van Floor en Matty

• 21 Juli 2014 - 23:01

Adinda:

Hoi Karina en Jooske,

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen! Zo te horen (lezen) genieten jullie volop. Wat mooi dat jullie de leerkrachten daar iets kunnen mee geven!
    Veel plezier de komende dagen!

Groetjes, Adinda

• 21 Juli 2014 - 23:24

Bettie Sinke:

Hoi Karina en Jooske,

Leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Fijn ook dat jullie mogen ervaren en zien dat jullie aanwezigheid effect heeft gehad.
    Ik wens jullie nog een zegenrijke en vreugdevolle tijd toe daar in Malawi.
    Shalom Bettie

• 22 Juli 2014 - 01:16

Ronald Boomsma:

Hoi Karina en Jooske, mooi om te horen dat het op z'n Malawiaans er aan toe gaat! Volop genieten dus. Op zondag zitten er in dat minibusje vast minder dan 12 of 13 mensen en hebben jullie dus meer beenruimte. In een vliegtuig betaal je volgens mij meer dan € 0,23 verschil hiervoor, dus rede genoeg om te blijven zegenen. Oja, en voor Azungu's (blanken) gelden vaak ook Azungu prijzen :-) Ze hebben kennelijk veel vertrouwen in jullie dat je het kan betalen. ;-) Be blessed to be a blessing - Ronald Boomsma