Ons laatste weekend - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Ons laatste weekend - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Ons laatste weekend

Blijf op de hoogte en volg Karina

05 Augustus 2014 | Malawi, Blantyre

Ons laatste weekend

We wilden graag nog een stukje van Malawi zien, dus was mijn voorstel aan David om Elizabeths familie te bezoeken. Dit vonden ze een geweldig idee. Maar zaterdag hadden ze eerst een bruiloft....nou daar konden we mooi mee naar toe. We stonden dus zaterdagmorgen al vroeg in feestkledij klaar. De auto zat vol, maar geen nood, de mensen kruipen achter in de pick-up en wij mogen op de achterbank. Na een mooie rit komen we bij het kerkje. Wij mogen vooraan zitten naast David, die moet spreken , en Elizabeth. Eerst wordt er een poos gezongen en dan komen eerst de kleinste bruidskinderen binnen, gevolgd door elke keer wat oudere kinderen, allemaal in het paars met zilver en de jongens in zwart pak met paars overhemd. En dan eindelijk komt de bruidegom door de zijdeur. Hij gaat zijn bruid ophalen bij de hoofdingang en samen lopen/dansen ze naar voren. Dan volgt de hele dienst. Bijzonder om dit zo mee te maken. Na nog een kort bezoekje aan de plaatselijke dominee vertrekken we later naar de plaats waar Elizabeths familie woont. Haar vader is vorig jaar overleden, maar haar moeder woont daar met nog een zus en een broer. Ook de kinderen van deze mensen wonen hier in de village, een heel familiegebeuren dus. In elk huisje woont dus iemand die op enigerlei wijze familie is van Elizabeth. Het ziet er mooi en verzorgd uit en er is een waterpomp waar de mensen van andere dorpen ook naar toe komen. In het dorp wordt ook een nieuwe kerk gebouwd. Als deze klaar is zal die ook als school gebruikt gaan worden. Eind de middag gaan we weer huiswaarts.

Zondag is het bigsunday. Er wordt dan extra geld opgehaald voor het onderhoud van de kerk, de bouw van nieuwe kerken en voor de conventie die binnenkort gehouden wordt. Wij zeggen goodbye tegen de gemeente en aan het eind van de dienst wordt er speciaal voor ons en een ander echtpaar een zegen meegegeven.
Bij thuiskomst is er net een bijbelstudie begonnen voor de meisjes van het huis. Even later komt Thabita uitleggen wat er gebeurt en nodigt ze ons eigenlijk uit om mee te doen. Het een blijkt een Nederlandse vrouw ( Truus) te zijn. Zij was nu net terug van verlof, maar anders komt ze elke zondagmiddag. Er zitten nu 9 meisjes en de huismoeder onder haar gehoor plus wij tweeën.
Na deze bijeenkomst en een bakje koffie zijn we begonnen om pannenkoeken te maken. Dit hebben we speciaal voor het meisjeshuis gedaan. Ze vonden het erg lekker zo'n Nederlandse maaltijd.
En na de afwas zingen we samen liederen van Michael W Smith . Leuk hoor als je ontdekt dat je dingen gezamenlijk hebt.

Nog 2 dagen te gaan van afscheidnemen op de scholen en van de mensen om ons heen.

Groet Jooske en Karina

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Totaal aantal bezoekers 31968