Een Malawiaanse bruiloft - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Een Malawiaanse bruiloft - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Een Malawiaanse bruiloft

Blijf op de hoogte en volg Karina

05 Augustus 2015 | Malawi, Blantyre

Het weekend begon op vrijdagmiddag om 12.30. Ik wist niet dat het op vrijdag maar een half dagje school was. Dit was tevens de laatste dag voor de vakantie voor standerd 1 en 2. Zij hebben hun rapport gekregen en komen 7 september weer naar school. De kleuters/ peuters gaan gewoon de hele tijd door.
Smiddags ben ik wat gaan shoppen. Op zoek naar een foodwarmer voor Beatrice haar bruiloft. Maar ik kon het niet vinden.
Het was een erg warme dag, dus toen Fred kwam vertellen dat het water warm was en ik een bad kon nemen was dat erg aangenaam. Al die vieze kinderhandjes en zweterige mensen in de minibus zorgen ervoor dat je je snel vies voelt.

Zaterdagmorgen eerst een beetje uitgeslapen. Dat is wel nodig , want ik ben elke nacht wakker van alle muggen. Gelukkig zitten de meesten buiten de klamboe, maar al dat gezoem rond je hoofd is niet fijn.
Helaas werkte het internet vandaag niet , dus weinig contacten.
Nu achter mijn cadeau aan, voor een foodwarmer moet ik naar Limbe. Verder had ik weer schoolbordverf op mijn lijstje staan. En als je dan toch naar Limbe moet is het fijn om op de markt je groente te kopen. Helaas was Fred al naar Limbe vertrokken, dus werd zijn broer opgetrommeld om mij te assisteren. Heen zijn we met de minibus gegaan maar terug hebben we gelopen met alle boodschappen. Na de lunch weer lopend om papier, dan kunnen we volgende week eens wat maken of tekenen.
Savonds een sms naar Sevanna gedaan dat het internet nog steeds niet werkt. Ik moest de stekker er maar eens uit halen en weer erin doen en jawel hij deed het. Gelijk een half uurtje met Willemijn gebabbeld, maar toen stopte het weer en de truc met de stekker werkte ook niet meerJammer!

Zondag Vandaag is de trouwerij van Beatrice. Maar eerst ga ik naar de kerk. Eigenlijk wilde ik naar de Engelse dienst om 7 uur smorgens. Maar daarna de andere dienst en de bruiloft leek me een beetje veel. Dus heb ik besloten om alleen naar de gewone dienst te gaan. Veel mensen herkennen mij wel en komen even gedag zeggen. We moeten het deze keer zonder muziekinstrumenten doen want die zijn allemaal mee met David en het team, die dit weekend naar Mozambique zijn. Maar geen nood a cappella kan er ook heel goed gezongen worden en ritme klappen hoort er standaard bij. We begonnen de dienst met een discussie: was Abraham fout om zijn neef Lot mee te nemen. Heel interessant hoe dat gaat, maar soms moeilijk te volgen omdat ze af en toe ook in het Chichewa praten. Natuurlijk werd ook naar mening gevraagd. Zo word je er dus wel bij betrokken.
Lovemore, de oudste zoon van David wil mij wel naar de trouwerij brengen, maar dan moet ik eerst nog wel een uurtje wachten. Nou in de zon is dat niet zo erg. Heb ik gelijk even met Jonas, een gehandicapte jongen, kunnen kletsen. Hij vindt het geweldig om me weer te zien en dat is wederzijds.
De bruiloft wordt in een grote tuin gevierd. Er staan een heleboel stoelen klaar onder 2 overkappingen en een rode loper die naar een soort podium leidt, waarop een bankje voor het bruidspaar en 6 stoelen voor de bruidsmeisjes en jongens. Verder een versierde tafel met bruidstaart erop en dat allemaal in de kleuren wit, rood, geel en blauw. Van Shamim krijg ik een stoel toegewezen. Maar ik zit tussen allemaal vreemden en voel me wel een beetje alleen daar, ik heb geen idee wat er gaat gebeuren, dus blijf ik maar netjes zitten. Na een poos komen er 3 versierde witte auto's de tuin in. Eerst komt er een mini bruidspaar, het is Praise God, het zoontje van Shamim, met een ander meisje. Daarna 3 stelletjes, de meisjes in een gele lange jurk en de jongens in het zwart. Daarachter komen dan Daniël en Beatrice al dansend over de rode loper. De echte trouwplechtigheid heeft waarschijnlijk al plaats gevonden, want nu worden alleen maar groepen mensen naar voren geroepen, die onder begeleiding van muziek hun geld kunnen strooien naar het bruidspaar. De mensen willen zoveel mogelijk strooien, dus is er ook een tafel waar je geld kan wisselen in briefjes van 20 of 50. Een soort ceremoniemeester praat alles aan elkaar, dit duurt gewoon een paar uur. Tussendoor word ook ik naar voren geroepen om mijn gift aan het bruidspaar te geven. Hier moeten wel even apart foto's van gemaakt worden. Ik ben om half 5 maar naar huis gegaan, want er gebeurde niets anders en ik had het ontzettend koud, want er stond een flinke koude wind.
Thuisgekomen eerst maar eens een bak warme thee en een bord warm eten...zo daar kom je van bij.
En een beetje bijtijds mijn bed in. Tot ik opeens wakker schrik van de telefoon. Het is Sevanna. Of ik een van de jongens wakker wil maken, want er komt zo iemand aan de poort. Ik had geen idee hoe laat het was, maar het bleek half 12 te zijn. Gelukkig heb ik nog een poos tot de volgende morgen.

PS met mijn rug gaat het veel beter. En dat is wel erg fijn als je op de grond zit met de kinderen en in minibusjes moet klauteren.

  • 05 Augustus 2015 - 17:46

    Jooske:

    Hoi Karina,
    Dank je wel voor je verslag.Veel herkenbaar.In gedachten zie ik Praise met een bruidsmeisje op de bruiloft.Toch weer leuk om mee te maken,al is het koud en duurt het lang.Fijn dat het beter gaat met je rug.
    Hier is het ook mooi weer.Gisteren de dorpentocht gereden.Vanmiddag fiets opgepoetst.Ik ben al bezig met de voorbereiding voor de vakantie.Volgende weel gaan met een groep mensen bejaarden verhuizen naar hun nieuw onderkomen.Vandaar.Geniet je ook van de tuin en taart in het koffiehuis?Je schrijft nog niet over de bush.Daar ben je denk ik nog niet geweest.Veel succes maar weer en tot de volgende keer.
    Groetjes Jooske

  • 05 Augustus 2015 - 18:14

    Corrie Meijer:

    Hoi Karina,

    Leuk om je verslag te lezen, en je op die manier kan volgen. Fijn dat het met je rug beter gaat.
    Hoe komt het dat de kleinere kinderen geen vakantie hebben, en de oudere wel?
    Is dat omdat de ouders kunnen blijven werken?
    We genieten van het prachtige weer hier, ben al 2x bramen wezen plukken, geweldig zomaar aan de kant van de weg dat heerlijke fruit.

    We wensen je veel vreugde en Gods zegen.
    Groetjes, Daniël en Corrie

  • 05 Augustus 2015 - 21:04

    Els:

    Hey Karina wat super leuk om al je verhalen zo te lezen .
    en zo een beetje over je schouder me te leven.
    Ik ben ook erg blij dat het beter met je rug gaat gelukkig
    maar wees voorzichtig .

    Doeiiiiii

    Els

  • 05 Augustus 2015 - 22:40

    Esther:

    Hoi Karina,

    Na een week geen Internet te hebben op de camping, kan ik nu pas reageren. LEUK om te horen hoe het met je gaat! Spannend lijkt mij dat, op zo een bruilt mee te mogen vieren! Zo andere gewoontes en rituelen ! En dan in je eentje! Knap!
    Hoe warm of koud is het daar nu?
    Vind je het jammer dat vakantie is en sommige klassen er niet zijn? Of kan je desondanks goede lesondersteuning geven?
    Ik wens je veel plezier en intuïtie om het juiste te doen maar ook beschermimg en zegen bij alles wat je doet.

    Liefs Esther

  • 06 Augustus 2015 - 14:14

    Cathrien Vlieger.:

    Lieve Karina.

    Net je mails gelezen,ik ben even weg geweest.Dus vandaar nu pas een reactie. Je maakt weer heel wat mee zeg. Gelukkig dat de bekende mensen weer thuis zijn, want gelijk je boodschapen moeten doen na zo,n reis is niet leuk.Fijn dat je rug beter is geworden.het is niet niks om gelijk voor zoveel kinderen te staan in je eentje.Karina je bent bijzonder sterk!!! Ik hoop dat het steeds beter gaat, en de kinderen veel van je mogen ontvangen.Petje voor je af!!!!.

    Gods zegen en vrede, liefs van Cathrien

  • 10 Augustus 2015 - 18:40

    Ellen:

    Hoi

    Wat een ander leven dan hier waar we even de fiets pakken en alles binnen handbereik hebben. Wat een onvergeetlijke indrukken maak je mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 31916

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: