Allerlei - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Allerlei - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Allerlei

Blijf op de hoogte en volg Karina

03 Augustus 2014 | Malawi, Blantyre

Donderdag lekker eerst een beetje uitgeslapen....tot half 8.....maar dat is hier uitslapen en dan wat badderen en tutteren. We hadden een afspraak om 10 uur, maar dat werd eerder 11uur. Met Sevana zijn we eerst naar de boekwinkel geweest om wat studieboekjes te kopen voor de Allemekezekeschool . Het bleef bij Engels en Chichewa voor standerd 1,2 en 3. Helaas hadden ze geen rekenboeken. Gelukkig vonden we die later op de dag nog op de markt in Limbe. Shamim was er erg blij mee toen ze al deze boekjes kreeg. Als ze dit de kinderen volgend jaar ook echt allemaal leren, dan zullen ze wel vooruit gaan, denk ik.
Daarna zijn we naar de curiosamarkt gegaan. Hier wordt je door allerlei kooplui aangeklampt om iets van hun gading te kopen. Het is lastig kiezen, want je ziet vele mooie dingen als houtsnijwerk, kralen, voorwerpen van wegwerpmateriaal. Eerst maar eens overal kijken dan heb je een beetje overzicht wat er allemaal is en dan kan je op de terugweg kiezen. Natuurlijk moet je hier ook onderhandelen. Je moet er vanuit gaan dat ze je eerst overvragen en dan kom je meestal wel tot een acceptabel bedrag.
Na ook de supermarkt nog bezocht te hebben komen we bepakt en bezakt thuis. Maar er staat nog meer op ons lijstje voor de laatste dagen. Dus na de lunch vergezelt Thabita ons naar de markt, waar we de andere spullen kunnen kopen. Het is bepaald geen rustdag geworden.
Vrijdag is de laatste dag voor de primaryschool van de Allemekezekeschool . We hebben een knutsel bedacht voor de kinderen. Die mogen ze eerst maken, kinderen krijgen een stift in hun handen en mogen kleuren, vaak krassen ze de kaart maar vol, je ziet dat ze dit nooit doen. Daarna hebben de juffen nog een spelletje koekhappen met de oudsten gespeeld. De kleuters zitten er de hele tijd achter op een mat, maar doen in feite niet mee.
Vervolgens was het tijd voor het officiële gedeelte. De beste kinderen van elk leerjaar mogen naar voren komen om hun rapport en een kadootje in ontvangst te nemen. Daarna ook alle andere kinderen van standerd 1,2 en 3. Van ons krijgen zij allemaal nog een ballon. Na de plechtigheid mogen deze kinderen naar huis, ze hebben nu vakantie tot begin september.
De rest van de dag verloopt wat tam. Het is echt vrijdag en kinderen krijgen geen les meer. Na het eten zijn we nog even buiten spelletjes gaan doen, maar om 2 uur moeten ze allemaal naar binnen om te wachten tot ze opgehaald worden. Hier gaan wij niet op wachten en zijn daarom vervroegd naar huis gegaan....
Althans na wat bankzaken en een boodschap zijn we bij Sevana koffie gaan drinken met een lekker stuk taart erbij. Sevana komt er zelf ook bij zitten en we hebben zeker wel anderhalf uur zitten praten. Over de verschillende scholen in Malawi, het meisjeshuis, waar wij wonen, en Malawi in het algemeen. Het is een land met veel problematiek. Sevana heeft beloofd om ons volgend jaar eens mee te nemen naar een staatsschool......dat is nog erger....daar kun je klassen hebben van 100/120 leerlingen met 1 leerkracht. Typisch dat een private school niet meer dan 40 leerlingen per klas mag hebben. Deze staatsscholen zijn gratis, toch zijn er nog steeds ouders die hun kinderen niet naar school laten gaan, het is namelijk niet verplicht. Onder de indruk komen we savonds thuis.....wat een land......

• 04 Augustus 2014 - 11:17

Corrie Meijer:

Lieve Karina,

Je bent nog lang niet uitgekeken op Malawi begrijp ik uit je schrijven. Volgende keer naar een staats school. Geweldig dat je je kennis kunt overdragen aan de kinderen met eenvoudige materialen.
    Je vindingrijkheid komt hier goed van pas.
    Nu de scholen vakantie hebben gaan je samen nog een paar dagen door het land trekken?

Veel plezier en zegen,
    Corrie

• 04 Augustus 2014 - 21:36

Els:

Hey lieve dames nog even en dan zit het er echt weer op voor jullie.
    wat gaat de tijd toch super snel. ik hoop dat jullie die dingen hebben kunnen doen die
    je zo graag hebt willen doen en anders ach er komt vast wel weer een nieuwe kans.
    geniet van de laatste paar dagen

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Totaal aantal bezoekers 31919