Doordeweekse dagen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Doordeweekse dagen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Doordeweekse dagen

Blijf op de hoogte en volg Karina

30 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Maandag zijn we voor de laatste keer naar Satemwa geweest. Wonderful heeft ons gereden en Andrew ging ook mee. Gelukkig stond de dominee halverwege de route om ons de goede weg te wijzen. Want wegbewijzeringsborden kennen ze niet in Malawi. Ongeveer weet ik het wel, maar je zal maar de verkeerde afslag nemen. ...toen we aankwamen was de juffrouw met de oudste kinderen buiten. Ze zaten netjes op bankjes en waren de klinkers op het bord aan het schrijven. De juf wilde graag dat ik ging lesgeven. Ik vroeg toen wat ze aan rekenen deed. Deze kinderen, oudste kleuters moeten alleen de cijfers leren schrijven op het bord en kunnen tellen tot tien. Ik vertelde hen dat het belangrijk is dat ze weten wat 2 of 4 is. Dus ben ik maar begonnen met de getallen van 1 tot 3. Elke keer 1, 2, of 3 dingen laten pakken met verschillende materialen. Ik vroeg ook nog of ze de kleuren kennen, maar ze kennen allen maar de kleuren van de vlag. Hier is dus ook nog veel te doen, maar de juf is heel leergierig en pakt het snel op. Toen de kinderen met het constructiemateriaal mochten spelen, waren ze heel geconcentreerd bezig, iedereen wilde het graag proberen, zelfs de volwassenen.
We moeten al snel naar binnen voor de thee (naar mijn idee warm water met suiker en melk) en eten zij er hun zelf meegebracht eten bij. Ondertussen blazen wij ballonnen op en krijgen de kinderen allemaal een fluitje met een oranje ballon. Na het eten gaan de kinderen naar huis. En kan ik nog wat materialen uitleggen aan de juffen.

Dinsdag....als we opstaan is het grijs van de regen. Het heeft ook snachts veel geregend. We besluiten maar over Blantyre naar de GSSchool te gaan ipv lang te lopen. Wat verandert alles dan in een vieze zooi. Overal dikke lagen blubber waar iedereen voorzichtig door heen waadt. Ook moeten we wel 20 minuten wachten voor ons busje vol is, voordat we kunnen vertrekken. Op school aangekomen zijn er nog maar 13 kinderen aanwezig. Door de ochtend heen druppelen zij binnen, vaak ingepakt met een extra doek voor de kou en de regen. Het duurt dan ook een poos voordat de les begint. Jammer genoeg kunnen we niet naar buiten om het touw , dat als afscheiding moet dienen, uit te proberen. Goodwell heeft wel goede bevestigingspunten gemaakt aan de muur. Helaas nam hij ook ons plankje mee, wat we hadden gekocht om het 50 meter lange touw op te winden. Ik voorzie anders dat het elke keer in de knoop raakt.

Woensdag...gelukkig is het vandaag weer droog. De kinderen van de Allemekezekeschool kunnen nu goed in het zand van de speelplaats tekenen. Zij maken een helikopter of een vliegtuig. Gaan erin staan en doen net of ze vliegen. Daarna hebben de kinderen klei gevonden, waarvan ze gelijk allerlei dingen gaan maken, een huis, of een auto. Ik heb ze geleerd om de klei met water aan elkaar te plakken, dit hoef je maar even voor te doen.
Goodwell komt ook langs om de reparaties van het schoolgebouw te inventariseren en er een begroting van te maken. De juffen willen ook graag het pad naar de school verhard hebben, want ook hier is het een blubberzootje als het regent en kunnen ze de school haast niet bereiken door de plassen en de slik. Het is fijn dat je de school op deze manier ook kan helpen. Ik heb ook aan Goodwell gevraagd of hij het flanelbord voor mij wilde maken. jawel hij ging op zoek naar een stuk hout en kwam even later met een Bata-bord terug. Dit kon worden verzaagd en met scharniertjes en spijkertjes vermaakt tot een opvouwbaar flanelbord. Geweldig zo'n man die klaar staat om alles wat je vraagt ook uit te voeren......na de lunch komen eindelijk aan lesgeven toe. We geven de kinderen opdrachten over de getallenlijn en het raden van getallen door begrippen als meer en minder dan te gebruiken. Dit zijn allemaal nieuwe dingen voor de kinderen en de meesten genieten er dan ook van, inclusief de juffen. Aan het eind van de dag hebben we nog de schoolborden geverfd. Dit hebben we trouwens op de andere scholen ook gedaan. De verf stinkt heel erg als je hem aanbrengt. Ik hoop maar dat het goed is, maar ik heb wel een beetje mijn twijfels of het watervast is.

Morgen hebben we een dagje voor onszelf gepland en gaan we met Sevana naar de stad om inkopen te doen. Je hoort er nog van.....

Groet Jooske en Karina

  • 30 Juli 2014 - 22:27

    Esther:

    Hallo Karina,
    Leuk van je te le lezen wat je doed en hoe het met je gaat! Had nog niet veel tijd om te reageren.
    Volgens mij zit je daar als een vis in het water!
    Geweldig hoe je een zegen kan zijn!

    Maat nu heb ik toch nog een vraag: wat is met de 3de persoon die mee zou gaan?
    Je schrijft van Jooske en jezelf. Ging de andere vrouw niet mee?

    Veel plezier, gods zegen voor de nog verblijvende dagen!

    Groetjes Esther

  • 31 Juli 2014 - 08:38

    Els:

    lieve dames wat vlieg de tijd toch snel en wat hebben jullie toch al super veel gedaan en beleeft.
    wat een indrukken weer. Maar geniet ook maar eens even van een vrije dag gewoon even niks,
    dat is ook goed!1

  • 31 Juli 2014 - 10:55

    Ria:


    Hallo
    Dames geweldig wat jullie daar allemaal doen en mee maken,
    Ik ria die mevrouw die ook mee zou gaan
    Is aan het opknappen van een longontsteking, vandaar dat ik niet mee mocht vliegen.
    Maar heel leuk om via de mail alles te lezen,

    Nog een hele fijne tyd

    Groetjes ria

  • 31 Juli 2014 - 11:30

    Hans:

    Ongelooflijk dat zelfs de oudste kinderen van de school de elementaire rekenbewerkingen nog niet kunnen. Het lijkt me voor Nederlandse juffen een bevreemdende ervaring.
    Groet,
    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 31914

Voorgaande reizen:

11 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

Malawi 7.0

21 Juli 2017 - 18 Augustus 2017

Malawi 2017

24 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

A handful times

13 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Jorika in Malawi

09 Juli 2013 - 05 Augustus 2013

Malawi 3e x

30 Juli 2010 - 26 Augustus 2010

Malawi here I come

Landen bezocht: