Farmersland and sundayschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Farmersland and sundayschool - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Farmersland and sundayschool

Blijf op de hoogte en volg Karina

28 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Farmiersland
Zaterdag kwam David ons ophalen om naar het farmersland te gaan. We reden eerst nog langs Davids huis zodat ook Elizabeth en Goodwell meekonden. Eenmaal daar aangekomen was er net een jong geitje geboren. In totaal hebben ze nu dus 4 geiten. Het land lag er goed bewerkt bij. En ze hadden een flinke lap mais geoogst. Het is jammer dat de werkers elke keer na een aantal maanden weg gaan, zo moeten ze elke keer op zoek naar anderen. Ook het gebouwtje wat er staat en waar de werkers en de nachtwaker wonen is door het vele water verzakt en zal moeten worden gerepareerd voordat de nieuwe regens komen, anders zakt het waarschijnlijk in en dan zijn ze nog verder van de pad. Dus heb ik een berekening laten maken wat het gaat kosten aan materiaal en arbeid. Dit komt neer op 100 euro en daarvan kunnen ze ook de muren van de Allemekezekeschool opknappen.
Na het bezoek aan het farmersland gingen we langs de markt in Ndirande om hout te kopen om een flanelbord van te maken. Op de houtafdeling worden we helemaal meegenomen door allerlei smalle paadjes en opslag van hout naar de plek waar ze board verkopen. We hebben gelijk veel bekijks, het is ongebruikelijk dat 2blanke vrouwen hout komen kopen. Gelukkig is David er ook bij en kan hij ons vertalen en helpen met onderhandelen. Achteraf hebben we daar toch verkeerde platen gekocht, ze zijn echt te dun. Dus zullen we nog een keer op houtjacht moeten....maar we zijn weer een belevenis rijker.
Vervolgens zijn we naar de shoprite gereden hebben daar een baal suiker en 2 dozen houdbare melk gekocht voor de school in Satemwa. Daar krijgen de kinderen thee ( lees warm water met suiker en melk) van de school ipv een maaltijd. Deze inkopen neemt David alvast mee in de auto en wij gaan nog even verder winkelen voor de komende week en lopen dan terug naar ons huis. Na een poosje gerust te hebben zijn we nog weer even naar de peoples gelopen en hebben daar bordjes gekocht voor de GS school. Deze zullen we dinsdag daar brengen.

Zondagmorgen op tijd opgestaan. We willen met de bus naar Ndirande en dan lopend naar de kerk. Maar helaas komt er geen busje langs waar we nog mee mee kunnen. Na zeker daar 15 minuten gestaan te hebben, toch maar besloten over Blantyre city te gaan, dit lukt beter. Even over 9 zijn we er, in de verwachting dat dan de zondagsschool begint, maar dit wordt 10 uur. Er komen steeds kinderen binnendruppelen, zelfs nog tegen het eind van de tijd. Er zijn weer veel nieuwe kinderen, dus we leren weer het liedje van Who is de king of the jungle.
Daarna vertel ik het verhaal van de goede herder met behulp van de flanelbordplaten. Andrew vertaalt en speelt ook het verhaal nog uit. De kinderen vinden het prachtig. Zelf kennen ze nog een liedje van het verdwaalde schaap in het Chichewa, dus dat past er prachtig bij. Vervolgens wordt er geld opgehaald, Andrew houdt de bijbel open en alle kinderen mogen daar geld op komen leggen, en niet in een propje, want het is voor God. De kinderen hebben nu even een break, daarna zullen ze nog wat oefenen. Maar Jooske en ik gaan naar de gewone dienst, waar op dat moment net de preek begint. We wilden stilletjes van achter aanschuiven, maar worden al gauw naar voren gehaald.
Het is al half 3 voor we thuis zijn en erg warm. Na de lunch is het echt tijd voor een dutje op de bank.... Daar knapt een mens van op! En hadden we weer energie om alle flanelbordplaten te verdelen: een map met verhalen uit het eerste testament en een met verhalen uit het tweede testament voor Satemwa, en zo ook voor de Good Samaritan kerk en de scholen die daarbij horen.
Als savonds de router weer gebracht wordt, houden we ons nog een poosje bezig met nieuwe berichtjes, het plaatsen van nieuwe verslagen, wat spelletjes en het wereldnieuws en dan zit het weekend er weer op.
Tot een volgend berichtje,
Groet Jooske en Karina

• 28 Juli 2014 - 19:27

Els:

Wat gaaf he als je zo in het leven mee mag delen in een andere cultuur.
    Mag zingen delen in de liefde van God maar ook ontvangen.
    Lieve dame,s geniet er van want de tijd vlieg zo voorbij.

• 28 Juli 2014 - 21:39

Mieke:

Hoi Karina,

Ik lees jullie verhalen met veel plezier. Net of ik er af en toe een beetje bij ben. Het is soms improviseren lees ik, wel heel anders dan onze strakke Nederlandse agenda. Maar sommige dingen zijn hetzelfde; er is altijd wel wat te doen en als je moe bent doet een dutje wonderen.
    Nog een hele goede tijd daar in Malawi.

Groeten, Mieke

• 28 Juli 2014 - 21:51

Floor En Matty:

Wat een energie hebben jullie toch! Iedere dag alles uit de kast halen om functioneel te zijn!
    Jullie zijn echt wel bewonderenswaardig voor de mannen van de houthandel :)
    Hier in Nederland is vandaag heeel veel water gevallen, na hete dagen. Een verkwikking!
    Zegen van de Heer en knuffel van ons.

• 28 Juli 2014 - 22:56

Joke L:

Weer veel bijzondere ervaringen. Wat zijn jullie ondernemend, petje af!
    Nog veel succes en ik hoop jullie binnenkort te ontmoeten. Groetjes
    Joke L.

• 28 Juli 2014 - 23:06

Corrie Meijer:

Lieve dames,

Ik geniet van de verslagen, zo kan ik een beetje met jullie meereizen. Fijn dat de kinderen van de flanelplaten genieten. Nu nog het flanelbord. Maar dat gaat vast goed komen want Karina is een doe het zelver.
    Geniet van elke dag onder de zegen van de Vader.
    Lieve groetjes,
    Corrie

• 29 Juli 2014 - 21:49

Hans :

Ha Karina,

We zijn net twee dagen terug van vakantie en ik heb zojuist al je verslagen gelezen. Ik geloof dat je het weer goed naar je zin hebt. :) Het ga je goed en ik hoop dat jij en de mensen daar iets voor elkaar mogen betekenen. Hartelijke groet van je broer.