Naar de scholen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu Naar de scholen - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Karina Dingemanse - WaarBenJij.nu

Naar de scholen

Blijf op de hoogte en volg Karina

18 Juli 2014 | Malawi, Blantyre

Woensdag zijn we naar de Allemekezekeschool geweest. We gingen voor het eerst met de minibus, daarom stuurde Sevana maar Thabita met ons mee zodat we niet zouden verdwalen of in de verkeerde bus terecht zouden komen. Je moet je bij zo'n minibus een vwbestelbus voorstellen met bankjes. Vaak zit je met zijn vieren op een rij, maal 3= 12 en nog 3 van voren dus in totaal 15 mensen en soms nog de nodige bagage, bijvoorbeeld 12 kippen. Deze busjes rijden af en aan en met een boel geschreeuw proberen ze hun bus vol te krijgen. We rijden dwars over de Ndirande markt, waar het een drukte van jewelste is en stoppen aan het totalstation. Vandaar lopen we naar de school.
We worden al verwacht en het is heerlijk om iedereen weer te zien. De meester van vorig jaar is er niet meer en er is een nieuwe juffrouw aangenomen, Agnes. Zij doet de kleuters, 44 in totaal. Shamim standerd 1 en Esther standerd 2 en 3.
We hebben veel plezier gehad met de bal en allerlei spelletjes buiten. De kinderen vinden alle extra aandacht heerlijk, klapspelletjes, highfive, samen springen en met banden rollen.
Ik heb mijn eerste bijbelverhaal verteld met gebruik van het flanelbord. Erg leuk, maar ook best moeilijk in het Engels.
Ik zie dat de juffrouws wel bepaalde dingen over genomen hebben, maar dat ze ook veel terug pakken naar de wandplaten. Ook denk ik dat ze het moeilijk vinden om nieuwe oefeningen te verzinnen met hetzelfde materiaal.
De volgende dag zijn we met de minibus naar de Good Samatarian school gegaan. Daarvoor moet je in Blantyre overstappen bij een verzamelpunt van minibusjes. Dat is wel even zoeken en goed opletten dat je in de goede bus stapt. Al met al duurt het ongeveer 5 kwartier voor je op school bent, over een afstand van ongeveer 7km.
Op deze school zijn erg veel kleine kinderen. Zij hebben ongeveer 45 kinderen in de klas. Heel jammer is dat deze kinderen nooit naar buiten gaan, omdat het terrein niet goed afgeschermd kan worden. Wij hebben de oudste kinderen meegenomen om buiten spelletjes te doen en de kleinsten konden bij de klasse-assistent blijven.
Daarna hebben we memorie gespeeld in 2 groepen.
Het zijn volle, maar o zulke mooie dagen. We genieten van alle kindergezichtjes en hoe de kinderen met elkaar omgaan.

Groeten van Jooske en Karina

• 18 Juli 2014 - 21:33

Karien:

Ha dames,
    Leuk om julie verslagen weer te lezen. Twee stuks nu...wat een leesvoer ! Wat leuk dat jullie zoveel plezier beleven in de omgang met de kinderen. Denk dat ze het heel fijn vinden dat jullie er zijn.
    Groetjes van uit tropisch Nederland

• 18 Juli 2014 - 23:06

Corrie:

Lieve Karina,

Wat een beleving alleen al met een busje. Fijn dat je zo geniet van al die kinderen. Leuk dat je al een bijbelverhaal verteld hebt met de flanelplaten. Je bent een kei in het verzinnen van allerlei dingen waar je niets of weinig voor nodig hebt. Geweldig.

Een fijne en gezegende tijd,
    Liefs,
    Corrie

• 19 Juli 2014 - 09:55

Els:

he karin gaaf om weer eens iets van je te horen en dat jullie zo tot zegen mogen zijn voor de kinderen.
    Ik zie je al met een grote lach om je mond daar staan genieten tussen de kinderen.
    Jammer dat de kinderen niet buiten kunnen spelen zeg misschien dat jullie er iets op kunnen
    bedenken dat het wel kan.
    He geniet er van samen met Jooske ik ben super benieuwd hoe zij het ervaart .

Lieve groetjes uit een snik heet vlissingen
    Els

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Karina

Op 30 juli stap ik in het vliegtuig naar Malawi om op 26 augustus weer in Goes aan te komen. In die tijd zal ik wonen bij David en Elisabeth Chitsonga, ht voorgangers echtpaar, in huis wonen. Ik wil hen graag helpen met allerlei voorkomend werk. Verder wil ik ook graag de scholen bezoeken. Al met al wordt het vast een leerzame en boeiende reis. Ik heb er veel zin in, maar vind het ook spannend, omdat ik deze reis alleen ga doen; gelukkig gaat de Heer met me mee. Groetjes, Karina.

Actief sinds 17 Juli 2010
Totaal aantal bezoekers 31901